Enjin diesel Volkswagen TDI masih hidup; lebih bersih dengan teknologi Twin-Dosing, capai piawai Euro 6D

Enjin diesel Volkswagen TDI masih hidup; lebih bersih dengan teknologi Twin-Dosing, capai piawai Euro 6D

Volkswagen boleh dikatakan ‘separuh mati’ akibat skandal dieselgate iaitu penipuan ujian pencemaran enjin diesel sebelum ini. Namun ini tidak bermaksud mereka terus cuci tangan dalam menghasilkan enjin diesel, sebaliknya kini tampil dengan enjin TDI baharu yang benar-benar lebih bersih, dilengkapkan dengan teknologi yang digelar Twin-Dosing yang mampu mencapai piawaian undang-undang Euro 6D-TEMP.

Teknologi tersebut dilengkapkan pada enjin turbodiesel EA288 Evo 2.0 liter berkuasa 150 PS, yang menjana VW Golf generasi ke-lapan versi diesel. Teknologi Twin-Dosing yang dipaadankan pada enjin berkenaan terdiri dari dua komponen utama iaitu dua buah catalytic converter yang dilengkapkan pada sistem ekzos enjin berkenaan bagi mengurangkan pencemaran nitrogen oksida.

Peringkat pertama dalam sistem ini, gas ekzos akan melalui oxidation catalytic converter yang akan menyingkirkan elemen seperti lebihan diesel yang tidak terbakar dan juga karbon monoksida. Kemudian asap tersebut perlu melalui diesel particulate filter (DPF) pula bagi menapis zarah-zarah jelaga.

Enjin diesel Volkswagen TDI masih hidup; lebih bersih dengan teknologi Twin-Dosing, capai piawai Euro 6D

Selain itu, DPF ini juga dalam masa yang sama bertindak sebagai catalytic converter SCR yang pertama kerana cecair yang mengurang penghasilan nitrogen oksida, AdBlue disembur pada bahagian ini. DPF dan juga catalytic converter berkenaan diletakkan hampir dengan enjin bagi membolehkan ia cepat mencapai suhu operasi ketika beroperasi dalam suhu persekitaran yang rendah.

Selepas itu, gas ekzos berkenaan akan melalui pula catalytic converter SCR yang kedua, juga disembur dengan AdBlue sekali lagi. Menurut VW, komponen ini terletak di bawah badan kereta, membolehkan suhu operasi dicapai pada masa yang tepat apabila kereta berkenaan panas atau ketika beban tinggi seperti sedang dipandu laju pada lebuhraya.

Apabila kesemua suhu operasi dicapai, sistem ini memastikan ‘hampir semua’ nitrogen oksida dapat dihilangkan dalam apa jua situasi pemanduan, tambah Volkswagen.

Menurut Volkswagen lagi, menerusi penelitian yang dibuat oleh institusi bebas, enjin EA288 evo ini mampu beroperasi dengn had Nitrogen Oksida yang ditetapkan dalam standard Euro 6D. Bagi memudahkan pemahaman, VW turut menghasilkan video di bawah untuk tontonan anda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required