Honda Civic facelift akan dilancarkan 26 Februari ini – dilengkapi Honda Sensing bersama gaya disegarkan

Honda Civic facelift akan dilancarkan 26 Februari ini – dilengkapi Honda Sensing bersama gaya disegarkan

Akhirnya, Honda Malaysia telah mengumumkan bahawa versi facelift untuk Honda Civic generasi ke-10 akan dilancarkan pada Rabu ini, 26 Februari 2020, selepas tempahan yang telah pun dibuka dan diprebiu buat pertama kali pada September tahun lalu.

Dari segi rupa, model kemaskini tersebut akan menerima rupa seakan sama dengan Civic facelift pasaran Thai yang telahpun dilancarkan hujung tahun 2018. Ia diberikan kemasan baharu pada bampar hadapan tanpa kemasan liang Udara palsu, kemasan baharu pada bampar belakang – model tertinggi 1.5 TC-P bakal dilengkapi dengan gril kemasan hitam, spoiler lebih besar dan juga set rim 18-inci baharu.

Versi lebih segar ini masih hadir dengan tiga varian iaitu selain model penuh 1.5 TC-P, ia hadir dengan pilihan versi pertengahan 1.5 TC dan juga model asas 1.8 S. Tiada perubahan ditampilkan pada unit janakuasa, di mana ia masih dijana oleh dua pilihan enjin – 1.8 liter NA empat silinder i-VTEC dengan kuasa 141 hp pada 6,500 rpm dan 174 Nm tork pada 4,300 rpm, dan enjin VTEC Turbo 1.5 liter empat silinder 1.5 liter berkuasa 173 hp pada 5,500 rpm dan 220 Nm tork antara 1,700 hingga 5,500 rpm. Kedua-duanya juga masih menerima kotak gear CVT.

Perubahan terbesar untuk model ini adalah dari segi kelengkapan keselamatan kerana kini diberikan sistem penuh bantuan pemanduan Honda Sensing, yang terdiri dari sistem seperti cruise control adaptif, Low Speed Follow (LSF), Amaran Pelanggaran Hadapan (FCW), Sistem Brek Pengelak Pelanggaran (CMBS), Sistem Bantuan Kekal Lorong (LKAS), Pengelak Keluar Jalan (RDM), Amaran Keluar Lorong (LDW) dan Lampu Tinggi Automatik (AHB).

Ia juga akan hadir dengan kamera LaneWatch, iaitu kamera yang akan memaparkan imej titik buta sebelah kiri kereta. Civic baharu ini juga akan menerima penderia parkir hadapan serta ciri-ciri lain terus akan dibekalkan, antaranya pemula enjin kawalan jauh dan brek parkir elektronik.

Untuk kelengkapan lain, Civic masih dibekalkan dengan lampu hadapan LED, sistem infotainmen Display Audio dengan skrin sesentuh tujuh-inci, enam-beg udara, sistem ABS, EBD, BA bersama VSA dan Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS), serta Bantuan Mula Mendaki, kamera undur pelbagai sudut dan juga cagak Isofix tempat duduk kanak-kanak.

Walau bagaimanapun, misteri paling besar iaitu harga untuk Honda Civic facelift ini masih belum diumumkan. Untuk model sedia ada, ia dijual pada harga bermula RM108,165 hingga RM128,631. Untuk mengetahui segalanya tentang Civic ini, pastikan anda cakna dengan laporan pelancarannya dari kami pada hari Rabu nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required