Daihatsu Taft – tempahan SUV kei dibuka di Jepun

Daihatsu Taft – tempahan SUV <em>kei</em> dibuka di Jepun

Daihatsu telah mengumumkan tempahan bagi Taft telah pun dibuka di Jepun. SUV kei yang pernah dipertontonkan menerusi model konsep di Tokyo Auto Salon 2020 awal tahun ini, ditampilkan dengan imej yang lebih rugged, dan sedikit mirip dengan model Hustler.

Nama Taft ini sebenarnya mula digunakan sejak 1974 lagi, pada sebuah SUV 4×4 – yang membawa maksud “Tall & Almighty Four-wheel Touring Vehicle”. Namun, memandangkan model terbaru ini kemungkinan besar akan menggunakan sistem pacuan roda depan (pacuan semua roda ditawarkan sebagai pilihan, seperti biasa di Jepun), nama panjangnya diubah kepada “Tall & Almighty Fun Tool”.

Daihatsu Taft – tempahan SUV <em>kei</em> dibuka di Jepun

Kalau ikut model konsepnya, Tarf hampir sama dengan versi produksi model WakuWaku ketika Tokyo Motorshow 2019 Oktober lalu. Ia menampilkan rekaan keseluruhan yang hampir serupa, berpetak dengan lampu depan oktogonal serta bampar yang berisi dan diikuti tingkap berpetak yang agak luas.

Tidak seperti WakuWaku Taft bakal ditampilkan dengan pemegang pintu biasa. Daihatsu juga memaklumkan bahawa Taft datang dengan sunroof yang luas, serta ruang barangan yang rendah dan mendatar untuk memudahkan pengguna. Sementara lampu belakangnya berbentuk-C dengan tiga blok menegak, menyamai konsep pada lampu nyalaan siang LED hadapan.

Konsep estetika kubik akan terus ditampilkan untuk bahagian dalaman, termasuk papan pemuka berkotak dengan corong udara menegak berwarna jingga. Konsol tengah pula lebih menyerlah, dengan petak segi empat tepat jingga di sekeliling corong udara (corong kiri berkedudukan melintang) dan pada tuil gear. Panel paparan skrin sesentuh juga akan ditampilkan.

Buat masa ini, tiada perincian teknikal diberikan, tetapi Taft muungkin akan menggunakan enjin 658 cc naturally-aspirated dan pengecas turbo yang mengikut pematuhan yang ditetapkan untuk model kei car.

GALERI: Daihatsu Taft Concept di Tokyo Auto Salon 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required