PKP hingga Jun jika ramai degil – Ketua Polis Negara

PKP hingga Jun jika ramai degil – Ketua Polis Negara

Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador memberi amaran bahawa sekiranya masih ramai yang berdegil tidak mahu duduk di rumah dan menyebabkan kes jangkitan wabak Covid-19 bertambah, tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang telah diwartakan mungkin akan dilanjutkan sehingga Jun nanti, lapor Harian Metro.

“Sehubungan itu, hari ini saya sekali lagi memberi peringatan kepada orang ramai supaya tak lupa bahawa PKP tidak akan dilonggarkan. Tindakan tangkapan akan dipergiatkan lagi kepada mereka yang melanggar arahan PKP, ” katanya ketika dihubungi akhbar berkenaan hari ini.

Dengan jumlah jangkitan baharu yang masih belum menunjukkan angka yang semakin rendah, minggu lalu Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan tempoh PKP fasa dua yang sepatutnya berakhir hari ini (14 April) dilanjutkan lagi untuk masuk ke fasa ketiga selama dua minggu lagi, bermula esok, 15 hingga 28 April 2020.

Sebentar tadi juga, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa, oleh kerana masih ramai yang ingkar arahan PKP ini walaupun denda kompaun RM1,000 dikenakan bagi mereka yang ditahan, kerajaan selepas ini akan lebih menumpukan kepada untuk terus menahan reman mereka yang didapati bersalah kerana ingkar arahan ini, dan dihadapkan ke mahkamah.

PKP hingga Jun jika ramai degil – Ketua Polis Negara

“Mulai esok PKP ketiga akan dilaksanakan, saya percaya ekspektasi rakyat terhadap tindakan polis adalah yang lebih keras dan tegas. Kita lihat rakyat seolah-olah tidak peduli atau tidak takut dengan undang-undang pada hari ini.Mungkin RM1,000 tidak dianggap tinggi untuk menakutkan mereka yang terus ingkar.

“Oleh itu, mulai esok, kita bersetuju bahawa pihak polis tidak memberikan tumpuan kepada kompaun. Sebaliknya, pesalah PKP akan direman dan dihadapkan di mahkamah. Biarlah mahkamah yang memutuskan (hukuman bagi pesalah PKP),” ujar Ismail Sabri dalam sidang media harian PKP di Putrajaya, sebentar tadi.

Sehingga hari ini, sebanyak 4,987 kes positif jangkitan Covid-19 ini dikesan, di mana 82-orang dari mereka sudah pun meninggal dunia kerana wabak ini. Barisan hadapan kita, terutama mereka yang bertugas sebagai petugas kesihatan telah menjalankan tugas dengan begitu baik dengan berjaya memulihkan seramai 2,478 orang yang telah dijangkiti wabak berkenaan, atau 49.69% dari jumlah keseluruhan.

Apa pula tugas kita untuk membantu mereka yang sedang bertungkus-lumus ini? Senang sahaja, putuskan rantaian jangkitan dengan tidak keluar rumah!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required