Toyota Hiace H200 masih diproduksi di Jepun, kini terima sistem keselamatan Toyota Safety Sense

Toyota Hiace H200 masih diproduksi di Jepun, kini terima sistem keselamatan Toyota Safety Sense

Walaupun Toyota telah memperkenalkan model generasi baharu van Hiace H300 tahun lalu, jenama dari Jepun berkenaan sebenarnya masih lagi memproduksi model generasi sebelumnya iaitu H200 dalam pasaran domestik negara tersebut. Terbaharu, Hiace H200 berkenaan telahpun dikemaskini dengan sistem keselamatan Toyota Safety Sense – satu ciri yang boleh dianggap mewah dan hanya dipadankan paling kurang pun pada Corolla Altis di Malaysia.

Untuk Hiace H200 JDM ini, pakej Toyota Safety Sense berkenaan memberi fungsi-fungsi bantuan pemanduan seperti sistem amaran pra-pelaggaran hadapan bersama brek kecemasan automatik, lampu tinggi automatik, amaran tukar laluan, dan juga bantuan pengesan lorong laluan. Sistem ini berfungsi menerusi radar dengan gelombang empat milimiter dan sistem kamera monokular yang dipasang pada cermin dan gril hadapan van ini.

Toyota Hiace H200 masih diproduksi di Jepun, kini terima sistem keselamatan Toyota Safety Sense

Selain itu, Hiace H200 ini juga ditawarkan dengan ciri-ciri opsyen baharu, antaranya cermin pandang belakang yang dibantu oleh kamera yang berada pada bahagian atas cermin belakang bagi memberikan pandangan tanpa halangan dari apa-apa ganguan dalam kabin belakang.

Ia juga hadir dengan pilihan kamera pemantau sekeliling pandangan panaromik yang memberikan paparan pada skrin sistem infotainmen, memudahkan pemandu mengetahui keadaan sekeliling van ini ketika dipandu pada kawasan sempit. Turut diberikan, sistem Acceleration Suppression Function (ASF) yang akan mengelakkan kemalangan jika pemandu tersalah pijak pedal pendikit.

Selain itu, model kemaskini ini juga diberikan panel meter Optitron baharu, dilengkapi dengan skrin pelbagai informasi TFT pelbagai warna 4.2-inci pada bahagian sisi, yang turut memaparkan informasi sistem-sistem Safety Sense yang digunakan.

Toyota Hiace H200 JDM 2020 ini masih dijana dengan tiga pilihan enjin iaitu turbodiesel 2.8 liter 1GD-FTV, petrol 2.7 liter 2TR-FE Dual VVT-i, dan juga petrol 2.0 liter 1TR-FE. Ia digandingkan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan, dengan pilihan sama ada pacuan roda belakang atau dengan sistem 4WD.

Model kemaskini ini akan dijual di Jepun bermula 1 Mei ini dengan tiga versi iaitu Van, Wagon dan Commuter, serta pelbagai konfigurasi sama ada jarak roda panjang atau pendek, bumbung tinggi, sederhana atau biasa, lebar biasa atau lebih lebar serta pelbagai susunan tempat duduk – semua ini bergantung pada varian yang dipilih oleh pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required