Tak berapa lama sebelum ini, satu laporan dari Australia mendedahkan, Toyota Hilux bakal menerima peningkatan dan kemaskini sekali lagi untuk pasaran di sana. Dan, itu bukanlah yang pertama kali; 2017 dahulu pasaran global telah menyaksikan perubahan pada Hilux seperti model semasa yang ada ketika ini.

Ada satu lagi perkembangan yang lebih menarik; rupanya Hilux facelift terbaru bagi tahun 2021 itu, yang gambar serta maklumat awalnya kini telah mula bocor internet, akan menerima pembaharuan yang lebih ketara dengan beberapa aspek rekaannya dirombak untuk menjadikannya lebih segar.

Seperti yang didedahkan oleh laman Milelemotors, bagi gred penawaran tertinggi, Toyota Hilux 2021 akan tampil dengan banyak ciri baru, menjadikan penawarannya lebih lengkap berbanding trak pikap pesaing setakat ini. Antaranya, pakej ciri keselamatan lengkap (Toyota Safety Sense) — kita boleh dijangkakan seperti yang ada pada penawaran model-model utama lain Toyota.

Selain itu, perubahan paling utama tentulah dari sudut rekaan yang boleh dilihat oleh mata kasar. Hilux 2021 ini nanti didakwa akan tampil dengan wajah depan yang berbeza dan lebih perincian. Sebagai contoh, gril besar H yang ada padanya menyuntik penampilan yang lebih gagah, besar dan tentunya sporty.

Melihat kepada gambar yang bocor ini, nampaknya terlalu banyak kemasan perincian pada wajah depan Hilux yang diberikan. Bahagian lampu utamanya merupakan unit Bi-beam LED, yang diberikan rekaan baru secara keseluruhannya pada elemen perumah dan grafik yang dapat dilihat. Ia turut menempatkan satu jalur lampu DRL serta lampu isyarat – semuanya LED penuh.

Rekaan bampar juga diberi sentuhan baru yang lebih gagah dan berotot. Bahagian sudut bampar diberikan kemasan plastik hitam, mungkin saja digunakan bagi menempatkan lampu kabus atau inlet udara hiasa, bergantung kepada varian. Kemasan krom yang menjadi sebahagian besar bentuk H yang melingkari gril hitam berkilat juga sangat besar dan jelas kelihatan.

Begitu juga dengan bahagian bawah bampar; terdapat sedikit lagi jalur bukaan udara yang disudahkan dengan rekaan ala diffuser di bahagian bawah bampar. Imejnya dilengkapi dengan rekaan rim aluminium 18-inci baru.

Di bahagian belakang lebih menarik. Ia tampil dengan rekaan baru yang lebih segar. Lampu belakangnya menggunakan tataan kombinasi LED dengan rekaan baru berbentuk B bagi untuk bahagian utamanya. Pintu ruang barangan bagaimanapun kekal ringkas, begitu juga dengan bahagian bampar dibawahnya, mengingatkan kita bahawa Hilux sentiasa ingin menjadi sebuah trak pikap “work horse” yang lasak. Tetapi kali ini, ia juga mahu tampil dengan lebih bergaya.

Bagi gred standard dan rendah pula, ia akan dilengkapi oleh lampu halogen rekaan baru. Dengan rekaan grafik dalaman yang juga baru, varian ini bagaimanapun turut dilengkapi dengan lampu posisi dan lampu isyarat LED.

Wajah depannya kelihatan sama dengan versi gred yang lebih tinggi, tetapi dengan perincian kemasan yang berbeza. Misalnya, lingkaran luar H pada gril datang dalam warna kelabu metalik, sementara bahagian gelapnya menggunakan warna hitam biasa. Selebihnya, ia akan menggunakan rim aluminium bersaiz 17-inci.

Pilihan warna pula terdiri daripada 11 warna semuanya. Varian paling asas dengan empat warna; Super White II, Silver Metallic, Grey Metallic dan Attitude Black. Ada juga tiga warna baru yang khabarnya akan diperkenalkan; Oxide Bronze, Dark Blue MC dan juga Emotional Red II.

Berdasarkan maklumat sebelum ini, model facelift terbaru Hilux itu nanti juga akan menampilkan penggunaan enjin 1GD-FTV 2.8 liter empat-silinder turbodiesel, dengan angka janaan yang lebih tinggi dan kemaskini bagi mengatasi masalah penapis zarah (particulate filter) tersumbat. Laporan dari Jepun juga ada yang mencadangkan bahawa enjin berkenaan akan turut digunakan pada Land Cruiser generasi akan datang.

Di Australia, model-model paling asas juga sudah dilengkapi dengan Toyota Safety Sense, termasuk ciri brek kecemasan autonomous (AEB). Versi facelift ini juga dijangka akan menerima pakej keselamtan berkenaan untuk rantau pasaran yang lebih meluas, terutama di Asia Tenggara untuk meningkatkan daya saingnya berdepan penawaran trak pikap moden yang lain.