Toyota telah berjaya jual 15 juta kereta hibrid elektrik

Toyota telah berjaya jual 15 juta kereta hibrid elektrik

Sejak pengenalan pertama model Prius generasi pertama di peringkat global 23 tahun lalu, kenderaan hibrid elektrik keluaran Toyota yang telah terjual di seluruh dunia sepanjang tempoh berkenaan telah mencecah 15 juta unit, melibatkan semua jenama di bawah syarikat itu.

Dan, Australia menjadi pasaran yang menyaksikan peningkatan dan penggunaan kenderaan jenis itu dengan lonjakan yang paling tinggi. Pasaran itu mencatatkan sebanyak 134,200 unit kenderaan – melebihi tahap 100,000 unit dalam tempoh hanya 11 bulan.

Bagi dua tahun sebelum ini sahaja jualan kenderaan hibrid di sana menunjukkan peningkatan tiga kali ganda. Pada 2017, sejumlah 8,500 unit terjual, tetapi pada tahun lalu, angka berkenaan telah melonjak kepada 27,800 unit. Sementara itu, bagi tempoh tiga bulan pertama tahun ini pula, jualan kenderaan hibrid Toyota Australia telah mencapai angka 11,756 unit kenderaan, atau menyumbang kepada 23.5% jumlah jualan syarikat itu di sana yang juga mencapai rekod baru.

Sejak Prius mula diperkenalkan pada 1997 (2001 di Australia), ia telah diikuti dengan pengenalan banyak lagi model hibrid elektrik yang sentiasa memperkemas dan meningkatkan lagi prestasi, penggunaan minyak serta tahap kecekapan emisi. Jualan kenderaan hibrid Toyota meningkat selepas syarikat itu menggabungkan teknologi hibrid dengan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) yang lebih dinamik dan selamat.

Toyota telah berjaya jual 15 juta kereta hibrid elektrik

Menurut Naib Presiden Jualan dan Pemasaran Toyota Australia, Sean Hanley, kenderaan hibrid akan memainkan peranan penting di dalam keseluruhan penawaran kenderaan oleh jenama itu kerana ia lebih mampu milik dan mudah digunakan oleh pengguna.

“Toyota memiliki pengalaman dua dekad berkaitan elektrifikasi dan teknologi hibrid – motor elektrik, bateri dan unit kawalan kuasa – dan semua ini boleh dipindahkan kepada semua bentuk unit penjanaan kuasa elektrik,” jelas beliau.

“Kepakaran ini akan memastikan Toyota sentiasa berada di depan dalam membangunkan beberapa jenis kenderaan dengan ciri elektrifikasi di masa hadapan, sekaligus menyumbang pembebasan emisi berdasarkan peraturan di pasaran berlainan, infrastruktur serta permintaan pelanggan,” ujar beliau lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required