Toyota Corolla Altis GR Sport muncul di Taiwan

Toyota Corolla Altis GR Sport muncul di Taiwan

Toyota Taiwan telah memperkenalkan Corolla sedan generasi baharu dalam varian tertinggi iaitu Corolla Altis GR Sport untuk pelanggan di pasaran berkenaan. Varian yang sama sebelum ini turut telah diperkenalkan di Thailand, namun versi untuk kedua-dua pasaran ini sebenarnya adalah berbeza sama sekali.

Untuk versi di Taiwan, Corolla Altis GR Sport ini diberikan bampar hadapan yang jauh lebih ringkas tanpa sebarang kemasan perak atau krom dan diberikan gril bawah seakan Corolla Hatcback dan sepasang kemasan liang udara palsu lebih besar dari biasa.

Model lebih sporty ini juga diberikan rim 17-inci dalam kemasan dua tona, bersama set pengalih udara pada setiap ruang roda. Di belakang, lampu kombinasi mesih kelihatan sama seperti model biasa tetapi lensanya telah digelapkan. Kemudian, lencana-lencana GR Sport diletakkan pada tempat sepatutnya.

Toyota Corolla Altis GR Sport muncul di Taiwan

Kemasan GR Sport ini untuk Corolla Altis pasaran Taiwan ini ditawarkan untuk model Corolla dan juga Corolla Hybrid, berbeza dari pasaran Thailand hanya ditawarkan dalam versi enjin petrol 1.8 liter sahaja. Pelanggan boleh memilih model ini dalam empat warna badan iaitu Red, Ebony Black, Ferret White, dan Aurora Silver.

Untuk kabin, model paling sporty ini menampilkan tempat duduk balutan kulit dengan tema warna merah-hitam (hanya hitam di Thailand) bersama tekapan logo GR pada perehat kepala. Serlahan jahitan benang merah turut boleh dilihat, manakala roda stereng Altis GR Sport ini turut menerima pedal penukar gear.

Tiada sebarang tambahan kuasa diberikan pada enjin Altis GR Sport ini. Versi petrol sepenuhnya dijana oleh enjin 2ZR-FE 1.8 liter berkuasa 140 dan tork maksima 172 Nm, digandingkan dengan kotak gear Super CVT-i automatik yang turut diberikan nisbah maya tujuh-kelajuan.

Toyota Corolla Altis GR Sport muncul di Taiwan

Manakala untuk versi Hybrid, ia diberikan enjin 2ZR-FXE 1.8 liter kitaran Atkinson berkuasa 98 PS/142 Nm, dibantu oleh motor elektrik berkuasa 72 PS/122 Nm yang memberikan kuasa keseluruhan 122 PS. Kuasa dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear e-CVT automatik dengan empat mod pemanduan iaitu EV, Eco, Normal dan Sport.

Namun, untuk memberikan lebih keseronokan ketika memandu, versi GR Sport ini diberikan bar anti-oleng hadapan dan belakang yang lebih keras dari model biasa, membolehkan kestabilannya meningkat dan kurang daya olengan ketika mengambil selekoh, dakwa Toyota.

Bagi keselamatan pula, model ini diberikan tujuh beg-udara sebagai ciri standard, manakala varian lebih tinggi menerima sistem bantuan pemanduan Toyota Safety Sense. Sistem berkenaan membekalkan ciri-ciri seperti sistem pra-pelanggaran, bantuan keluar lorong dan cruise control adaptif. Toyota Corolla Altis GR Sport ini dijual di psaran Taiwan dengan harga bermula TWD828,000 (RM120k).


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required