Nissan Kicks facelift 2020 – Thailand jadi pasaran pertama, empat varian, enjin e-Power, dari RM121k

Nissan Kicks facelift 2020 – Thailand jadi pasaran pertama, empat varian, enjin e-Power, dari RM121k

Thailand akhirnya menjadi negara pertama yang menerima Nissan Kicks facelift 2020 apabila ia kini telah dilancarkan secara rasmi. Selain itu, ia juga menjadikan Thailand sebagai negara kedua di dunia yang mengeluarkan enjin e-hybrid yang digunakan pada model tersebut.

Kicks pasaran Thailand dikuasakan oleh pakej penggerak e-Power, yang mana berfungsi secara berbeza berbanding sistem hibrid biasa. Enjin pembakaran dalaman petrol tiga silinder 1.2 liter HR12DE yang berkuasa 79 PS pada 5,400 rpm dan 103 Nm tork pada 4,400 rpm digunakan hanya sebagai generator kepada bateri 1.57 kWH, dan bukannya untuk menggerakkan kenderaan.

Daripada bateri, kuasa kemudiannya dihantar kepada motor elektrik EM57 berkuasa 129 PS (95 kW) dan 260 Nm untuk menggerakkan roda hadapan. Melalui tetapan ini, serta bateri yang diletakkan di bawah tempat duduk hadapan, ruang simpanan dalam but tidak terganggu dan berkapasiti 432 liter.

Nissan Kicks facelift 2020 – Thailand jadi pasaran pertama, empat varian, enjin e-Power, dari RM121k

Kemudiannya, input dari pedal kepada motor elektrik tersebut dikawal oleh sistem shift by wire, di mana ia boleh menyediakan beberapa mod pemanduan termasuk Smart, Eco, Normal dan EV. Terdapat juga fungsi One-Pedal yang membolehkan pemandu memecut dan membrek dengan menggunakan satu pedal, iaitu pedal minyak sahaja seperti Leaf.

Ini adalah satu-satunya penggerak yang ditawarkan bagi Kicks di Thailand dan ia disediakan dalam empat varian bermula dari S yang berharga 889,000 baht (RM120,522), E pada 949,000 baht (RM128,660), V pada 999,000 baht (RM135,439), dan VL pada 1,049,000 baht (RM142,218).

Jika dibandingkan dengan Kicks sebelumnya, SUV kompak tersebut sekarang mendapat gril V-Motion yang lebih besar, bentuk lampu (dengan DRL LED) baru yang lebih tajam dan nipis serta bampar yang lebih agresif dengan bukaan udara yang lebih besar di hadapan. Melihat dari tepi tidak banyak yang berubah di mana ia masih menggunakan c-pillar hitam dan warna luar dua tona. Bahagian belakang juga mendapat bampar baru, dengan diffuser hiasan yang lebih besar.

Nissan Kicks facelift 2020 – Thailand jadi pasaran pertama, empat varian, enjin e-Power, dari RM121k

Sementara perubahan pada bahagian luar boleh dilihat secara jelas, bahagian dalam pula kebanyakannya masih lagi sama termasuklah susun atur papan pemuka. Antara yang diubah cuma rekaan stereng yang kini sama seperti Leaf dan konsol tengah untuk menempatkan tombol gear serta butang kawalan enjin baru.

Antara kelengkapan lain yang boleh didapati pada Kicks 2020 ini adalah rim 17 inci, kawalan pendingin hawa dua zon, sistem infotainmen skrin sesentuh lapan inci Nissan Connect yang boleh disambung dengan Apple CarPlay, tempat duduk balutan kulit serta panel instrumen digital tujuh inci.

Pada bahagian keselamatan, SUV ini datang dengan enam beg udara (depan, tepi dan bidai), ABS, EBD, BA, Vehicle Dynamic Control, Hill Start Assist dan cagak ISOFIX. Terdapat juga pelbagai sistem keselamatan aktif dan bantuan pemandu lain yang berada di bawah pakej Nissan Intelligent Mobility.

Ini termasuk Intelligent Cruise Control, Rear Cross Traffic Alert, Around View Monitor, Autonomous Emergency Braking, Intelligent Ride Control, Moving Object Detection, Intelligent Forward Collision Warning, Driver Attention Alert, Intelligent Trace Control, Blind Spot Warning dan cermin pandang belakang digital.

Untuk warna badan, terdapat enam pilihan iaitu Black Star, Brilliant Silver, Monarch Orange, Radiant Red, Gun Metallic (kelabu) dan Storm White. Empat warna terakhir juga ditawarkan dengan pilihan bumbung warna hitam bagi pemilik yang gemarkan warna dua tona.

Edaran Tan Chong Motor sebelum ini telah mendedahkan mempunyai perancangan untuk memperkenalkan Kicks di Malaysia tetapi waktu sebenarnya masih belum diketahui dan kita juga belum dipastikan akan menerima penggerak e-Power ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required