Toyota Venza 2021 – Harrier baru untuk pasaran AS

Toyota Venza 2021 – Harrier baru untuk pasaran AS

Toyota Venza 2021 ini baru sahaja diperkenalkan untuk pasaran Amerika Syarikat. Jika anda nampak ia seperti pernah dilihat, ini adalah kerana ia sebenarnya adalah Harrier generasi keempat (diperkenalkan buat pertama kali bulan lalu), tetapi dengan lencana berbeza untuk pasaran itu.

Dibina atas platform TNGA-K yang baru, Venza dijangka mendapat markah tinggi dalam ujian keselamatan NHTSA, sementara ukurannya pula adalah 4,740 mm panjang, 1,855 mm lebar, 1,660 mm tinggi dan jarak roda 2,690 mm. Ini sekaligus menjadikannya lebih besar berbanding Harrier sebelum ini.

Untuk memegang roda SUV ini, bahagian hadapan menggunakan penyerap biasa manakala di belakang menggunakan tetapan multi-link. Rim aloi 18 inci diberikan secara standard manakala varian XLE dan Limited yang lebih tinggi pula mendapat unit 19 inci “super chrome” seperti dalam gambar.

Toyota Venza 2021 – Harrier baru untuk pasaran AS

Jika di Jepun, Harrier baru boleh didapati dengan enjin 2.0L NA ataupun hibrid 2.5L (tiada lagi versi 2.0L turbo), tetapi untuk Verza ini, ia dijangka hadir cuma dengan versi hibrid sahaja. Unit Toyota Hybrid System terbaru ini menggunakan enjin empat silinder 2.5L DOHC yang digabungkan bersama motor elektrik di depan dan belakang, untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 219 hp. Melalui motor elektrik di belakang, ia dapat menyediakan sistem pacuan semua roda.

Enjin petrol yang digunakan pada model ini mempunyai dua sistem VVT iaitu VVT-iE untuk bahagian intake camshaft (menggunakan motor elektrik) manakala di bahagian exhaust camshaft pula ia menggunakan VVT-i biasa. Sistem penyejukan menggunakan pam air dan termostat elektrik. Selain mod EV untuk pemanduan elektrik sepenuhnya, model hibrid yang menggunakan bateri lithium ion ini juga mempunyai mod Normal, Eco dan Sport.

Venza juga dilengkapi dengan Predictive Efficient Drive (PED), iaitu teknologi yang menggunakan sistem navigasi untuk menganalisa tabiat memandu serta menghafal keadaan jalan dan trafik untuk membantu pengecasan bateri hibrid menjadi lebih optima.

Toyota Venza 2021 – Harrier baru untuk pasaran AS

Antara kelengkapan lain pada Venza adalah termasuk skrin sesentuh 12.3 inci untuk infotainmen, sembilan pembesar suara JBL, cermin pandang belakang digital, head-up display berwarna 10 inci, bumbung panoramik, tempat duduk berliang serta cermin hadapan akustik.

Pada bahagian keselamatan, terdapat pakej Toyota Safety Sense 2.0 yang termasuk Pre-Collision System dengan Daytime/Low-Light Vehicle and Pedestrian Detection, Daytime Bicycle Detection (PCS), Full-Speed Range Dynamic Radar Cruise Control (DRCC), Lane Departure Alert dengan Steering Assist (LDA w/SA), Automatic High Beams (AHB), Lane Tracing Assist (LTA) dan Road Sign Assist (RSA).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required