BMW 6 Series Gran Turismo LCI G32 rasmi didedah

BMW 6 Series Gran Turismo LCI G32 rasmi didedah

Selepas hampir tiga tahun, BMW akhirnya memberikan facelift (dipanggil sebagai LCI oleh syarikat itu) kepada 6 Series Gran Turismo G32. Ini adalah sebuah model yang lebih besar dan lebih luas berbanding 5 Series G30, dan ia mendapat peningkatan gaya, kelengkapan serta pilihan enjin.

Pada rekaan luar, gril dibentuk semula dan lebih lebar, lampu mempunyai bentuk baru berserta pencahayaan DRL LED yang sama seperti 5 Series baru, manakala bampar hadapan pula mempunyai bukaan udara tengah yang terbahagi tiga dan bukaan tepi menegak siap dengan Air Curtain.

Untuk lampu, unit LED penuh diberikan secara standard bersama fungsi membelok adaptif, Selective Beam dan High Beam Assistant dengan teknologi matriks. Jika mahu, pemilik boleh menaik taraf lampu ini kepada unit Adapative LED atau BMW Laserlight.

BMW 6 Series Gran Turismo LCI G32 rasmi didedah

Pada bahagian belakang perubahannya tidak begitu jelas dengan rekaan baru adalah pada garis bawah penutup but yang lebih menonjol serta muncung ekzos lebih berpetak. Apabila dipasang dengan pakej M Sport, ia akan menjadi lebih menarik dengan kemasan bampar lebih rendah serta diffuser yang lebih jelas.

Masuk ke dalam, perubahan paling utama adalah penggunaan sistem Live Cockpit Professional yang datang standard dengan dua skrin 12.3 inci – satu untuk instrumen digital dan satu lagi untuk infotainmen. Ia disambung dengan
BMW Operationg System 7.0 (atau iDrive 7) dan memberikan pelbagai fungsi sambungan termasuk Intelligent Personal Assistant dan integrasi telefon pintar.

Selain daripada itu, pelanggan juga boleh memilih pelbagai lagi fungsi yang disediakan sebagai pilihan tambahan termasuk kemasan kulit Sensatec pada papan pemuka, tempat duduk belakang kawalan elektrik, fungsi mengurut pada tempat duduk hadapan, kemasan BMW Individual, kawalan pendingin hawa empat zon, bumbung panoramik, pakej lampu dalaman, sistem bunyi Bowers & Wilkins serta skrin 10.25 inci untuk penumpang belakang.

BMW 6 Series Gran Turismo LCI G32 rasmi didedah

Semasa pelancaran, 6 Series GT ini akan datang dengan pilihan dua enjin petrol dan tiga enjin diesel. Semuanya dipasang dengan sistem hibrid ringkas 48 volt dan starter-generator. Sistem ini memberikan tambahan 11 PS (11 hp/8 kW) dan turut bekerja dengan bateri 11 Ah yang terdapat di dalam ruang enjin untuk memberikan operasi sistem start/stop serta coasting yang lebih lancar.

Bagi enjin petrol, ia terdiri daripada unit empat silinder turbo 2.0 liter berkuasa 254 hp dan 400 Nm untuk 630i dan unit enam silinder turbo 3.0 liter 328 hp dan 450 Nm untuk varian 640i dan 640i xDrive.

Untuk enjin diesel, pilihannya bermula dengan unit empat silinder turbo 2.0 berkuasa 187 hp dan 400 Nm untuk 620d, diikuti unit enam silinder turbo 3.0 liter 282 hp dan 650 Nm untuk 630d dan 630d xDrive, sementara paling atas adalah enjin enam silinder turbo 3.0 liter yang sama tetapi ditala untuk memberi 335 hp dan 700 Nm bagi varian 640d xDrive.

BMW 6 Series Gran Turismo LCI G32 rasmi didedah

Semua enjin ini dipadankan bersama transmisi automatik Steptronic lapan kelajuan secara standard tetapi pelanggan masih boleh menaik taraf kepada unit Steptronic Sport yang mampu memberikan pemanduan lebih sporty, penukaran gear lebih pantas serta fungsi launch control. Varian yang mempunyai xDrive pada namanya bermaksud ia mempunyai pacuan semua roda.

Pada bahagian casis, suspensi udara yang boleh rata sendiri pada gandar belakang diberikan secara standard dan ia boleh dinaik taraf kepada unit adaptif dengan Active Roll Stabilisation (di bawah Executive Drive). Pembeli juga boleh mendapatkan Integral Active Steering serta pilihan pelbagai rim saiz 19, 20 dan 21 inci.

Untuk bahagian keselamatan dan sistem bantuan pemandu pula, cruise control dengan fungsi membrek serta Attentiveness Assistant diberikan secara standard manakala pilihan lain pula termasuk Active Cruise Control dengan fungsi Stop & Go, yang memberikan Adaptive Cruise Control, Speed Limit Info dan amaran perlanggaran hadapan dengan fungsi membrek.

BMW 6 Series Gran Turismo LCI G32 rasmi didedah

Sekiranya memilih pakej Driving Assistant pula, pelanggan akan mendapat Lane Departure Warning, Lane Change Warning, Speed Limit Assist, Rear Cross Traffic Alert dan Rear Collision Warning.

Pakej yang lebih tinggi, iaitu Driving Assistant Professional pula menambah Steering and Lane Control Assistant, Lane Keeping Assistant dengan perlindungan perlanggaran tepi aktif, Emergency Stop Assistant, Automatic Speed Limit Assist, Front Cross Traffic Alert, Evasion Assistant, amaran simpang serta amaran salah hala.

Pelanggan juga boleh menggunakan Parking Assistant dan Parking Assistant Plus untuk meletakkan kenderaan dengan mudah, melalui bantuan paparan 3D keliling kenderaan, Remote Control Parking menggunakan BMW Display Key dan perakam video digital.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required