Mazda 3 2021 bakal terima enjin turbo, AWD?

Mazda 3 2021 bakal terima enjin turbo, AWD?

Dengan rupa yang begitu menggiurkan, serta kerangka yang memberikan pengedalian yang baik, pasti ramai yang tertanya, Mazda tak nak buat ke model gantian untuk hot-hatch Mazdaspeed 3 (Mazda 3 MPS)? Menurusi laporan dari portal Jalopnik, nampaknya kemaskini untuk Mazda 3 2021 pada pasaran Amerika Syarikat nanti turut akan melibatkan unit janakuasa dengan penawaran enjin turbo dan juga sistem pacuan semua roda!

Laporan berkenaan berdasarkan satu tangkap layar dari sumber yang kuat menyatakan bahawa model berkenaan akan hadir dengan varian yang dinamakan ‘MAZDA3 HB PP TURBO’ dimana HB mungkin bermaksud hatchback, manakala TURBO pula berkemungkinan besar ia akan dijana oleh enjin petrol 2.5 liter berkuasa 228 hp/420 Nm sama seperti SUV Mazda CX-5.

Walau bagaimanapun, versi ini mungkin bukanlah model berprestasi tinggi hardcore seperti Mazdaspeed 3, tetapi ia lebih kepada penawaran model dengan kuasa lebih besar, diberikan kotak gear automatik enam-kelajuan dan juga sistem pacuan semua roda.

Mazda 3 2021 bakal terima enjin turbo, AWD?

Mazdaspeed 3/Mazda 3 MPS

Jadi, desas-desus untuk sebuah Mazda 3 yang lebih berkuasa sebelum ini ada betul, dan ada yang tidak. Ini kerana pengurus program Mazda 3, Kota Beppu pernah menyatakan bahawa perancangan untuk menghasilkan Mazda 3 berprestasi tinggi memang ada dibincangkan, dan ia mungkin akan dijana oleh enjin 2.5 liter turbo berkuasa 250 hp dengan tork maksima 420 Nm.

Buat masa sekarang Mazda 3 generasi terkini, bergantung pada pasaran, menerima hanya petrol tanpa pengecas turbo iaitu 1.5 liter SkyActiv-G, 2.0 liter SkyActiv-G dan juga 2.5 liter SkyActiv-G. Model yang diberikan enjin 2.0 liter SkyActiv-X pula mempunyai sebuah supercharger, namun menurut Mazda ia bukan bertujuan untuk mendapatkan tekanan boost, tetapi sekadar membantu kecekapan enjin berkenaan.

Walau bagaimanapun, setakat ini pasaran Malaysia hanya ditawarkan dengan Mazda 3 yang dijana enjin 1.5 liter SkyActiv-G berkuasa 118 hp dan tork maksima 153 Nm, serta enjin 2.0 liter SkyActiv-G berkuasa 162 hp dan tork maksima 213 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required