Idea Mazda 3 berprestasi tinggi muncul semula – guna enjin 2.5L turbo, 250 hp/420 Nm, pacuan semua roda!

Idea Mazda 3 berprestasi tinggi muncul semula – guna enjin 2.5L turbo, 250 hp/420 Nm, pacuan semua roda!

Sebelum ini, CEO dan Presiden Mazda Akira Marumoto mengesahkan bahawa tiada hot-hatch yang akan dihasilkan oleh syarikatnya berdasarkan model Mazda 3 generasi terkini. Tetapi lain pula yang dikatakan oleh pengurus program Mazda 3, Kota Beppu yang menyatakan versi berprestasi tinggi berkenaan akan dihasilkan kelak.

“Saya adalah ‘mat kereta’, jadi saya sendiri mahukan Mazda 3 berprestasi tinggi…Saya akan lakukan yang terbaik,” kata Beppu kepada Autocar ketika pelancaran Mazda 3 di Australia. Beppu juga menegaskan bahawa model sedemikian mempunyai permintaan tinggi dari kebanyakkan “negara-negara maju”, termasuk Amerika, Jepun dan Australia.

Bukan sekadar cakap kosong, Beppu juga mendedahkan bahawa mereka sudah pun membincangkan unit janakuasa yang akan digunakan untuk model berkenaan, iaitu enjin 2.5 liter turbo dari model-model besar Mazda (seperti Mazda 6) pada pasaran Amerika Syarikat, berkuasa 250 hp dengan tork puncak 420 Nm.

Idea Mazda 3 berprestasi tinggi muncul semula – guna enjin 2.5L turbo, 250 hp/420 Nm, pacuan semua roda!

Mazdaspeed 3/Mazda 3 MPS

Beppu juga menjelaskan dengan kuasa yang begitu besar berkenaan, hot-hatch Mazda 3 tersebut mungkin akan disertakan sekali dengan sistem pacuan semua roda. “Mazda 3 merupakan kereta yang ringan, jadi jika dibekalkan dengan kuasa yang begitu besar… dan kita kekalkan pacuan hadapan fenomena torque steer pasti akan berlaku,” katanya dan mengingatkan bahawa Mazda 3 generasi baharu berkenaan kini sememangnya mempunyai varian AWD dengan suspensi torsion beam belakang rekaan istimewa.

Walau bagaimanapun, model ini tidak akan dihasilkan sebagai model hardcore untuk pemanduan litar, sebaliknya akan menjadi hot-hatch yang sesuai untuk kegunaan harian. “Ia perlu direka bertanggungjawab dan mesra…lebih mesra dari Golf GTI,” kata Beppu dan menambah “ia perlu laju”.

Namun menurut Autocar, projek ini mungkin akan berhadapan dengan masalah untuk memenuhi piawaian emisi terutamanya untuk pasaran Eropah. Enjin 2.5 liter turbo yang dinyatakan tadi tidak ditawarkan pada pasaran Eropah setakat ini dan ia mungkin tidak lulus ujian di benua berkenaan.

Idea Mazda 3 berprestasi tinggi muncul semula – guna enjin 2.5L turbo, 250 hp/420 Nm, pacuan semua roda!

Mazda Familia 323 B8 Interplay GT-R

Jika ia benar-benar dihasilkan kelak, ini bukanlah Mazda 3 berprestasi tinggi pertama dalam pasaran. Sejak dari model generasi pertama pada 2007, jenama dari Hiroshima tersebut telah pun hadir dengan hot-hatch Mazdaspeed 3 atau pada pasaran tertentu digelar sebagai Mazda 3 MPS, dijana enjin 2.3 liter turbo menghasilkan 267 ps/380 Nm. Ia terus dihasilkan pada Mazda 3 generasi kedua dengan enjin yang sama, tetapi tidak untuk generasi ketiga.

Malah pada era 80’an dan 90’an ketika model ini dikenali sebagai Mazda Familia 323, ia turut meriah dengan pelbagai versi berprestasi tinggi seperti B6 Clair dan juga B8 Interplay GT-R.

Untuk model lebih liar bagi Mazda 3 generasi keempat ini, tidak dapat dipastikan sama ada ia akan terus digelar sebagai Mazdaspeed 3/Mazda 3 MPS atau Mazda akan memberikannya satu nama baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required