PKPP: Pengecualian membaharui cukai jalan, lesen memandu selepas 18 Mac masih berkuatkuasa-JPJ

PKPP: Pengecualian membaharui cukai jalan, lesen memandu selepas 18 Mac masih berkuatkuasa-JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengesahkan pengecualian pembaharuan Lesen Kenderaan Motor (LKM) dan Lesen Memandu Malaysia (LMM) yang tamat tempoh dalam waktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lalu, masih berkuatkuasa.

Menurut JPJ, pengecualian yang diumumkan oleh Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong pada 24 Mac lalu, adalah selaras di bawah Seksyen 66 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Justeru, orang ramai boleh memandu kenderaan dengan syarat kenderaan tersebut mempunyai perlindungan insurans yang masih sah dan berkuat kuasa.

“Namun begitu, orang ramai adalah disarankan untuk membuat urusan pembaharuan LKM dan LMM bagi mengelakkan kesesakan di kaunter setelah pengumuman PKP berakhir oleh Perdana Menteri kelak. Di mana kaunter JPJ telah mula beroperasi sepenuhnya bagi semua jenis urus niaga bermula pada 18 Mei lalu.

“Malahan bagi usaha menyelesaikan urusan pembaharuan LKM dan LMM yang tertangguh pada waktu PKP tempohari, Menteri telah mengarahkan JPJ untuk beroperasi pada hujung minggu. Jadi, saya berharap agar orang ramai untuk mengambil peluang ini bagi menyelesaikan segala urusan yang tertangguh dalam tempoh PKP,” ujar Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Shaharuddin Khalid.

Beliau turut memaklumkan, sehingga kini, jumlah LKM dan LMM yang masih belum diperbaharui bagi tempoh 18 Mac hingga 14 Jun 2020 adalah sebanyak 2,119,653 bagi LKM dan 2,184,508 untuk LMM.

“JPJ tidak akan mengambil tindakan terhadap kes LKM dan LMM yang telah tamat tempoh dalam tempoh PKP. Bagi kesalahan lain seperti lebih muatan, melebihi had laju ditetapkan, kesalahan utama dan lain-lain penguatkuasaan dijalankan seperti biasa,” jelasnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Noor Adzman Baharudin (STAFOC) on Jun 19, 2020 at 8:44 am

    Roadtax adalah Cukai Kemuliaan atau Land tax di Pejabat Yang Dipertuan Agong ya Tuan namun Puspakom itu di sandar kan jika pihak Insuran perlu status kebaikan awalan dalam trafik ordinan ia adalah baik untuk dibela atau dakwa bagi pengantin kelak

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required