Farizon FX – trak pikap berasaskan Geely Boyue Pro, boleh hasilkan semula Proton Arena generasi baharu?

Farizon FX – trak pikap berasaskan Geely Boyue Pro, boleh hasilkan semula Proton Arena generasi baharu?

Eh, apa ni? Sekali tengok nampak macam kembar SUV Proton X70 iaitu Geely Boyue dalam versi Pro, tapi kenapa ada bed belakang macam trak pikap? Gambar ini sebenarnya telah pun didedahkan oleh laman Facebook CarNewsChina.com, dan menjelaskan bahawa ini adalah trak pikap yang diberi nama Farizon FX.

Farizon Auto ini pula sebenarnya adalah salah satu jenama di bawah Geely, dan ia hanya menumpukan terhadap penghasilan kenderaan-kenderaan komersial termasuk yang dijana oleh elektrik sepenuhnya.

Menurut laman berkenaan lagi, trak pikap Farizon FX ini sememangnya dihasilkan berasaskan Geely Boyue Pro yang mengenakan gril hadapan berbeza, tetapi dengan dimensi dari hadapan hingga tiang-D serta jarak roda yang sama seperti SUV segmen-C tersebut. Ia cuma ditambah dengan bed kargo yang bersaiz agak kecil di belakang, menjadikannya kelihatan sangat pelik.

CarNewsChina turut menyatakan bahawa Farizon FX ini turut dijana oleh enjin yang sama seperti Boyue Pro dan Proton X70 iaitu 1.8 liter Turbo GDI berkuasa 184 hp, namun kelajuan maksima trak pikap ini hanya dihadkan pada 150 km/j.

Laman automotif China tersebut turut menyebut, tahun lalu Farizon telah menghasilkan trak pikap elektrik G300EV, namun model tersebut hanyalah sebuah kenderaan komersial yang sangat ringkas. Manakala Farizon FX ini pula adalah trak pikap berkuasa petrol dengan teknologi yang lebih terkini.

Di Malaysia, ramai juga yang tertanya-tanya, bila Proton nak buat balik trak pikap Arena generasi baharu? Jadi, ada ke yang berminat sekiranya Proton menghasilkan trak pikap berkuasa petrol, tanpa casis ladder frame seperti Toyota Hilux, serta tampil dengan rupa pelik macam ni?

GALERI: Geely Boyue Pro pasaran China

GALERI: Proton X70 Premium X 2WD 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required