Riwayat Honda Civic sedan sekali lagi tamat di Jepun

Riwayat Honda Civic  sedan sekali lagi tamat di Jepun

Tahukah anda pada tahun 2010 dahulu Honda pernah menghentikan jualan sedan Civic di Jepun kerana permintaannya semakin menurun? Setelah hilang satu generasi (generasi kesembilan/FB) Civic kemudiannya kembali ke pasaran negara asalnya itu pada generasi ke-10 (FC) pada tahun 2017.

Namun atas sebab yang sama, tahun ini sekali lagi Honda menghentikan jualan Honda Civic sedan pada pasaran negara matahari terbit berkenaan, lapor Automotive News. Tahun lalu, Civic sedan hanya mencatatkan jualan sebanyak 1,619 unit di Jepun, berbanding model Kei-Car Honda N-Box yang berjaya dijual sekitar suku juta unit.

Dengan penghentian jualan Civic sedan tersebut, ini bermaksud Honda turut akan menghentikan produksi domestiknya menerusi kilang Yorii yang terletak di Saitama.

Riwayat Honda Civic  sedan sekali lagi tamat di Jepun

Walau bagaimanapun, Civic hatchback dalam versi berprestasi tinggi Type R (FK8) akan terus dijual di Jepun sekurang-kurangnya sehingga tamat usia produksi generasi sedia ada. Juga bagi yang belum tahu, Honda turut akan menutup kilangnya yang menghasilkan hot-hatch berkenaan yang terletak Swindon, UK tahun hadapan.

Honda akan terus menghasilkan Civic generasi seterusnya selepas ini untuk pasaran global kerana permintaannya masih tinggi pada sebahgian pasaran seperti di Amerika Syarikat, namun pusat produksi utamanya masih belum diumumkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required