Tahukah anda pada tahun 2010 dahulu Honda pernah menghentikan jualan sedan Civic di Jepun kerana permintaannya semakin menurun? Setelah hilang satu generasi (generasi kesembilan/FB) Civic kemudiannya kembali ke pasaran negara asalnya itu pada generasi ke-10 (FC) pada tahun 2017.

Namun atas sebab yang sama, tahun ini sekali lagi Honda menghentikan jualan Honda Civic sedan pada pasaran negara matahari terbit berkenaan, lapor Automotive News. Tahun lalu, Civic sedan hanya mencatatkan jualan sebanyak 1,619 unit di Jepun, berbanding model Kei-Car Honda N-Box yang berjaya dijual sekitar suku juta unit.

Dengan penghentian jualan Civic sedan tersebut, ini bermaksud Honda turut akan menghentikan produksi domestiknya menerusi kilang Yorii yang terletak di Saitama.

Walau bagaimanapun, Civic hatchback dalam versi berprestasi tinggi Type R (FK8) akan terus dijual di Jepun sekurang-kurangnya sehingga tamat usia produksi generasi sedia ada. Juga bagi yang belum tahu, Honda turut akan menutup kilangnya yang menghasilkan hot-hatch berkenaan yang terletak Swindon, UK tahun hadapan.

Honda akan terus menghasilkan Civic generasi seterusnya selepas ini untuk pasaran global kerana permintaannya masih tinggi pada sebahgian pasaran seperti di Amerika Syarikat, namun pusat produksi utamanya masih belum diumumkan.