Honda sah tutup kilang Swindon UK, henti produksi Civic sedan di Turki pada 2021, tumpu kereta elektrik

Honda sah tutup kilang Swindon UK, henti produksi Civic sedan di Turki pada 2021, tumpu kereta elektrik

Three in three for Type R: British Touring Car champion, Matt Neal, takes third lap record of ‘Type R Challenge 2018’ at Silverstone GP circuit

Desas-desus bahawa Honda bakal menutup kilang mereka di Swindon, UK pada 2021 kini bukan lagi khabar angin kerana jenama tersebut secara rasmi telah mengeluarkan kenyataan bahawa langkah itu sudah sah akan diambil. Namun langkah untuk menutup kilang yang memproduksi Jazz, CR-V, Civic Hatchback dan Civic Type R itu bukan disebabkan Brexit, tetapi adalah langkah penstrukturan semula jaringan pembuatan global Honda yang akan menumpukan kepada teknologi elektrik.

“Penstrukturan semula ini dijalankan kerana Honda mahu memacu komitmennya kepada kereta dengan teknologi elektrik, dalam respon kepada perubahan yang sukar dijangka pada industri automotif global. Cabaran yang signifikant dalam teknologi elektrik akan menyaksikan Honda merombak operasi pembuatan global, dan menumpukan aktiviti dalam rantau yang dijangka mempunyai jumlah pengeluaran yang tinggi,” kata kenyataan rasmi Honda.

Buat masa sekarang, kilang Swindon ini memproduksi 150,000 unit kereta setahun dioperasikan oleh kira-kira 3,500 orang pekerja. Walaupun kilang tersebut akan ditutup, ibu pejabat Honda Eropah masih akan kekal di UK. Jadi Honda menyatakan bahawa rundingan untuk pekerja-pekerja yang mungkin akan terjejas akan bermula sekarang.

Bukan hanya di UK, penstrukturan semula global Honda ini turut akan melibatkan operasinya di Turki. Honda kini menghasilkan 38,000 unit kereta setahun di Turki, namun mereka akan menghentikan produksi Civic sedan sedia ada di sana pada 2021. Jenama tersebut menyatakan bahawa mereka masih lagi berminat untuk meneruskan operasi perniagaan mereka di negara itu dan akan terus mengadakan dialog konstruktif dengan pemegang-pemegang kepentingan di Turki.

Honda sah tutup kilang Swindon UK, henti produksi Civic sedan di Turki pada 2021, tumpu kereta elektrik

HUM – 2012 Civic Production

“Dalam situasi perubahan yang tidak boleh dijangka yang menjejaskan industri kita, ia amat penting untuk kami memacu strategi teknologi elektrik kami dan menstruktur kembali operasi global kami. Hasilnya, kami terpaksa mengambil keputusan yang sukar ini bagi berunding dengan tenaga kerja kami bagaimana kami boleh bersedia untuk jaringan pengeluaran kami untuk masa akan datang. Perkara ini tidak akan dipandang ringan dan kami benar-benar kesal bagaimana pengumuman hari ini akan diterima oleh orang-orang kami,” kata presiden Honda Motor Europe, Katsushi Inoue.

Kilang Swindon ini dibina di atas bekas lapangan terbang, yang sebelum itu hanya digunakan untuk membuat pemeriksaan akhir sebelum penghantaran (PDI) pada tahun 1985. Operasi penghasilan enjin bermula pada tahun 1989 dan tiga tahun selepas itu Honda UK mula memasang model lengkap Accord di kilang berkenaan.

Fasiliti ini juga adalah pusat dimana terhasilnya model-model Type R dari Honda UK seperti Honda Accord Type R, Civic Type R EP3, Civic Type R FN2 dan Civic Type R FK2 – kesemua ini tidak dibuat di Jepun. Malah model Type R terkini iaitu Civic Type R FK8 juga hanya dihasilkan di Swindon dan dieksport keseluruh dunia termasuk Jepun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required