16_Civic_Sedan_148-e1445249066696_BM

Jika kita sudah lama tidak menerima Honda Civic versi hatchback, lain pula ceritanya di pasaran UK kerana negara berkenaan sudah sekian lama tidak menerima model Civic sedan empat pintu. Namun Honda telah mengumumkan bahawa pasaran UK akan menerima semula versi berkenaan menerusi model generasi kesepuluh bermula Ogos ini.

Untuk pasaran tersebut, Civic sedan akan dijual pada harga bermula £19,395 (sekitar RM104k) dan hadir dengan satu pilihan enjin petrol dan satu enjin diesel. Untuk versi petrol, Civic sedan di UK hanya akan dijana tiga-silinder 1.0 liter turbo berkuasa 129 PS/200 Nm (Malaysia menerima model 1.5 liter Turbo berkuasa 173 PS/220 Nm) digandingkan sama ada dengan kotak gear enam-kelajuan manual atau CVT automatik.

Manakala untuk versi diesel pula, Civic sedan akan menerima enjin 1.6 liter i-DTEC dengan talaan kuasa 120 PS. Enjin tersebut boleh dipilih sama ada menggunakan kotak gear manual enam-kelajuan ataupun automatik sembilan-kelajuan.

Untuk varian, versi sedan ini juga akan menerima tiga spesifikasi varian asas SE, dan dua lagi varian lebih tinggi SR dan EX. Kesemua varian ini akan menerima sistem bantuan pemanduan Honda Sensing secara standard yang terdiri dari brek kecemasan automatik, bantuan kekal lorong dan juga cruise control adaptif. Bagi model dengan kotak gear automatik, ia turut dipadankan dengan fungsi low-speed follow.

Untuk model SR, ia ditambah dengan kelengkapan lain seperti lampu dan pengelap cermin automatik, penderia parkir dan juga sistem penghawa dingin automatik. Varian tertinggi EX pula diberikan lebih lagi ciri seperti lampu hadapan LED, upholsteri kulit pada tempat duduk dan juga pengecas telefon pintar tanpa wayar.

Menurut jurucakap Honda UK, kehadiran model sedan ini akan melengkapkan barisan model Civic di UK. “Dengan hatchback dan sekarang model empat-pintu kini ditawarkan, kami mempunyai barisan model Civic yang mantap, sama ada untuk pelanggan korporat atau runcit yang sedang memcari kereta,” jelasnya.

Sejak Civic dipisahkan pada generasi ketujuh di mana versi Asia/Amerika (ES) dan Eropah (EP), pasaran UK tidak lagi menerima model sedan sehinggalah pada generasi kesembilan, itupun hanya untuk versi hibrid, dan ia telahpun dihentikan sejak tujuh tahun lalu pada pasaran tersebut. Model generasi kesepuluh ini menyaksikan Civic mula dibina semula sebagai model global dimana kesemua pasaran di dunia, sama ada dari versi sedan atau hatchback dibina menggunakan platform yang sama.

Namun untuk versi sedan empat pintu ini, pasaran UK menerima kereta yang dipasang di kilang Honda Turki, manakala versi hatchback kekal diproduksi di Kilang Honda Swindon, UK. Kemasukan Civic empat pintu ini juga menyaksikan Honda UK kembali menjual sedan setelah Accord dihentikan jualannya pada tahun 2015.