Daihatsu Rocky dapat penarafan JNCAP lima-bintang

Daihatsu Rocky dapat  penarafan JNCAP lima-bintang

Daihatsu Rocky telah dianugerahkan penarafan keselamatan lima-bintang susulan ujian perlanggaran yang dilakukan terhadap model itu oleh Japan New Car Assessment Program (JNCAP). SUV kompak berkenaan, yang mula dijual di Jepun November tahun lalu, mencatatkan 85.7 mata daripada 100 mata keseluruhan bagi penilaian JNCAP 2019.

Rocky, yang turut dijual oleh Toyota sebagai Raize, merupakan kenderaan keluaran Daihatsu yang kedua menerima penarafan lima-bintang selepas Boon, yang dianugerahkan pada 2016. SUV ini juga akan dijadikan asas kepada model SUV Perodua D55L kelak.

SUV ini, yang menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) telah menerima skor yang tinggi bagi ujian penuh dan juga pertembungan secara berdepan, dan menerima penarafan 100% (12 daripada 12) bagi ujian hentaman sisi 55 km/j. Ia juga menerima markah penug bagi pelindungan kaki pejalan di bawah penilaian kategori keselamatan pejalan kaki.

Daihatsu Rocky dapat  penarafan JNCAP lima-bintang

Di Jepun, model-model spesifikasi tertinggi turut menampilkan pakej keselamatan bantuan pemandu Smart Assist, termasuk AEB dengan pengesan pejalan kaki, kawalan melayar adaptif semua kelajuan dan fungsi pencegahan Erroneous Start dengan kawalan brek, serta sistem parkir Smart Panorama yang menyediakan bantuan kendalian, audia serta visual ketika masuk parkir.

Kecuali AEB dengan pengesan pejalan kaki, kelengkapan keselamatan ini mendapat mata ujian yang sangat baik. Rocky memperoleh 31.7 daripada 32 mota bagi brek kecemasan autonomous (AEB) bagi segmen kereta-kepada-kereta, dan prestasi ciri pencegahan penukaran lorong menerima markah penuh 16 mata. Sistem tinjauan belakang dan ujian pencegahan salah aplikasi pedal juga cemerlang.

Sejak 2018, ujian JNCAP telah memberi tumpuan kepada tiga penilaian utama (perlindungan penumpang, perlindungan pejalan kaki dan pengingat tali keledar) dengan mata keseluruhan 100 dikumpul dan digabungkan semua sekali.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required