Toyota Camry 2021 facelift terima skrin baru, Toyota Safety Sense 2.5+, bateri lithium-ion untuk hibrid

Toyota Camry 2021 <em>facelift</em> terima skrin baru, Toyota Safety Sense 2.5+, bateri lithium-ion untuk hibrid

Banyak pengenalan model terbaru yang dilakukan di peringkat antarabangsa ketika ini. Ini termasuklah dari Toyota, yang memperkenalkan Camry facelift untuk pasaran Amerika Syarikat. Tiga tahun dalam pasaran di sana, sedan segmen D generasi kelapan itu menerima sedikit perubahan penampilan serta beberapa lagi naik taraf lain.

Wajah depan turut melibatkan perubahan, dengan ruang udara yang lebih diperkemas. Gril bahagian atas yang tirus juga telah diperbaharui. Ia juga menerima rim aloi 17-inci dan 18-inci baru.

Versi “sport” pula menerima inlet hiasan yang lebih besar di bucunya, dengan kemasan hitam berkilat dengan pemisah yang lebih ketara. Di sana, warna baru Blueprint turut diperkenalkan sebagai pilihan, menggantikan Blue Streak Metallic. Varian XSE yang paling tinggi pula menerika warna dua tona Supersonic Red dan Midnight Black Metallic. Model TRD sebaliknya mempunyai warna eksklusif Ice Edge dua-tona.

Toyota Camry 2021 <em>facelift</em> terima skrin baru, Toyota Safety Sense 2.5+, bateri lithium-ion untuk hibrid

Di dalam, papan pemuka telah di reka semula, dengan menempatkan skrin sentuh bagi sistem infotainmen di tengah, di atas corong pendingin hawa – sama seperti yang dilihat pada RAV4. Bergantung kepada tahap kemasan, saiz paparan itu sama ada tujuh-inci atau sembilan inci, dengan Apple CarPlay dan Amazon Alexa sebagai standard.

Selain skrin yang lebih besar, sistem Audio Plus ada pilihan tambahan untuk sembilan pembesar suara, sistem bunyi JBL premium 800-watt, yang datang standard bagi varian tertinggi bersama Premium Audio dengan Dynamic Navigation.

Kemasan hiasan juga datang dalam beberapa pilihan, dengan antara perincian “dark wood” atau logam bercorak bergantung kepada gred. Rekaan tempat duduk juga diperbaharui, termasuk corak baru bagi permukaan kulit yang digunakan pada model XLE.

Toyota Camry 2021 <em>facelift</em> terima skrin baru, Toyota Safety Sense 2.5+, bateri lithium-ion untuk hibrid

Camry baru ini juga merupakan kereta pertama jenama itu yang datang dengan sistem bantuan pemanduan Toyota safety Sense 2.5+. Ini melibatkan pertambahan pengesanan perjalan kaki waktu malam dan penunggang basikal waktu siang untuk brek kecemasan autonomous, serta pengesanan kenderaan dari arah bertentangan ketika di simpang. Bantuan stereng kecemasan juga ada, berfungsi menstabilkan kereta ketika pemandu mengelak kenderaan lain, pejalan kaki atau pengayuh basikal.

Kawalan melayar adaptif juga dipertingkat, kini memecut dengan lebih pantas ketika memotong kenderaan perlahan. Lain-lain ciri standardnya termasuk amaran penukaran lorong, bantuan mengekalkan kedudukan tengah lorong, lampu tinggi automatik serta pengesanan tanda trafik. Peninjau titik buta dengan amaran lintasan belakang adalah pilihan dan datang standard hanya untuk model XLE, XSE dan TRD.

Pilihan sistem jana kuasa masih kekal. Bermula dengan 2.5 liter Dynamic Force empat-silinder yang menghasilkan 203 hp pada 6,600 rpm dan 250 Nm pada 5,000 rpm. Unit 3.5 liter V6 pula menghasilkan 301 hp pada 6,600 rpm dan 362 Nm pada 4,700 rpm.

Kedua-duanya digandingkan dengan kotak gear automatik Direct-Shift lapan-kelajuan. Versi 2.5 liter juga ditawarkan dengan sistem pacuan semua roda. Turut ditawarkan ialah Camry Hybrid, yang menggunakan enjin 2.5 liter dengan 176 hp/220 Nm yang digandingkan dengan motor elektrik 118 hp. Keseluruhan sistem berkenaan menjada 208 hp.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required