MINI Countryman John Cooper Works F60 facelift – gaya dan kelengkapan diperbaharui, kuasa 306 PS

MINI Countryman John Cooper Works F60 facelift – gaya dan kelengkapan diperbaharui, kuasa 306 PS

Selepas MINI Countryman F60 facelift diperkenalkan untuk pasaran Mei lalu, syarikat itu kini mendedahkan pula versi prestasi John Cooper Works yang akan mula dijual dalam pasaran tertentu bermula November ini.

Untuk penggeraknya, Countryman JCW ini masih lagi mengekalkan enjin sama seperti sebelum ini, iaitu unit B48 petrol empat silinder turbo 2.0 liter berkuasa 306 PS (302 hp) dan 450 Nm tork. Ini juga adalah enjin sama seperti yang digunakan pada BMW X2 M35i F39.

Prestasi model ini juga masih lagi sama, di mana ia mencatat masa 5.1 saat untuk memecut 0-100 km/j dan mampu mencecah laju maksimum 250 km/j. Transmisi yang diberi adalah unit automatik Steptronic lapan kelajuan dengan sistem pacuan semua roda ALL4 dan pengunci differential mekanikal pada gandar hadapan.

MINI Countryman John Cooper Works F60 facelift – gaya dan kelengkapan diperbaharui, kuasa 306 PS

Pelanggan masih boleh mendapatkan model ini dengan casis adaptif seperti sebelum ini, di mana casis sport asal dinaik taraf satu lagi tahap – 10 mm lebih rendah berbanding versi bukan JCW. Sistem brek terdiri daripada cakera 360 mm dan angkup empat piston berwarna Chili Red di hadapan, serta cakera 330 mm dan angkup satu piston di belakang.

Perubahan gaya kebanyakannya diambil sama seperti model Countryman facelift (bukan JCW), termasuk gril hadapan yang direka semula, lampu utama LED biasa (boleh dinaik taraf kepada unit adaptif) dan grafik Union Jack pada lampu belakang LED.

Bampar hadapan khas untuk model Countryman JCW ini kelihatan masih sama seperti model sebelumnya, tetapi bampar belakang adalah serba baru. Antara bahagian yang diubah adalah seperti pemantul cahaya, yang sekarang lebih dekat kepada bucu, sementara di bahagian tengah, antara dua muncung ekzosnya terdapat jaring heksagon.

Dua pilihan warna baru disediakan untuk Countryman JCW ini iaitu White Silver dan Sage Green, bersama dengan pakej luaran Piano Black yang memberikan kemasan hitam berkilat pada keliling lampu hadapan, lampu belakang, gril, pemegang pintu serta lencana pada tailgate belakang.

Bahagian dalam juga diberikan kemasan berwarna terang pada papan pemuka, sementara panel instrumen digital lima inci baru disediakan sebagai pilihan tambahan. Turut ditawarkan adalah sistem infotainmen Connected Media yang termasuk skrin sesentuh 8.8 inci serta panel kawalan sensitif sentuhan (sebelum ini menggunakan butang biasa).

Kad SIM yang dipasang pada sistem kenderaan ini memastikan ia boleh sentiasa berada atas talian dan memberikan akses kepada pelbagai servis digital dengan pilihan Navigation Plus, termasuk data trafik masa sebenar, MINI Online Internet Portal, Apple CarPlay dan Amazon Alexa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required