Toyota Corolla Sedan GR Sport – model lebih sporty untuk pasaran Eropah, tanpa sebarang talaan prestasi

Toyota Corolla Sedan GR Sport – model lebih sporty untuk pasaran Eropah, tanpa sebarang talaan prestasi

Selepas Thailand dan Taiwan menerima Corolla Altis GR Sport – masing-masing dengan rekaan tersendiri -, kini pasaran Eropah pula menerima Corolla Sedan versi GR Sport. Seperti ditawarkan pada versi hatchback yang mula diperkenalkan di Geneva tahun lalu, Corolla Sedan GR Sport ini tampil dengan rupa lebih sporty, tanpa sebarang peningkatan prestasi.

Model pasaran Eropah ini menampilkan satu lagi rupa berbeza dari versi-versi dari GR Sport Altis tadi. Ia diberikan perincian-perincian lebih sporty yang menimalis tanpa sebarang kit aero tambahan. Bagi memberikan rupa lebih garang, kemasan-kemasan krom di bahagian seperti gril atas kemasan lampu kabus berbentuk-C, sekeliling tingkap pintu, skirt sisi dan juga perumah nombor plat belakang telah ditukar kepada hitam.

Kemudian, penutup cermin sisi bumbung juga diberikan cat hitam. Rupa luaran Corolla GR Sport ini dilengkapkan dengan pemadanan rim 17-inci 10-jejari kemasan hitam-aloi digilap. Pembeli turut ditawarkan dengan opsyen rim bersaiz 18-inci tetapi dengan rekaan yang sama. Model GR Sport ini ditawarkan dalam lapan warna termasuk warna baharu Dynamic Grey, namun hanya tujuh daripadanya (termasuk Dynamic Grey) hadir dengan bumbung berwarna hitam.

Toyota Corolla Sedan GR Sport – model lebih sporty untuk pasaran Eropah, tanpa sebarang talaan prestasi

Bahagian Corolla Sedan GR Sport ini juga diberikan perincian yang sederhana, menampilkan pelapik bumbung dan roda stereng balutan kulit berliang dalam kemasan hitam. Tempat duduk hadapan juga telah ditukar dengan unit yang lebih sporty dan keseluruhan upholsteri kerusi menerima balutan kulit sintetik berwarna hitam serta serlahan benang merah-putih, mewakili warna rasmi Toyota Gazoo Racing.

Selain itu, Corolla ini juga menerima scuff plate dengan logo GR dan turut ditawarkan lampu-lampu LED pada bahagian luar dan suasana dalam kabin sebagai ciri opsyen. Seperti yang disebutkan tadi, tiada sebarang tingkat taraf diberikan sama ada pada janakuasa mahupun pengendalian. Oleh itu tiada sebarang talaan semula dibuat pada enjin, transmisi mahupun suspensi.

Toyota Corolla Sedan GR Sport pasaran Eropah ini hadir dengan dua pilihan enjin iaitu versi 1.6 liter petrol NA digandingkan dengan kotak gear CVT, dan juga versi hibrid petrol elektrik dengan enjin 1.8 liter menghasilkan kuasa keseluruhan 122 PS. Produksi model ini akan bermula November nanti, dan dijangka akan mula dijual pada Januari 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required