Toyota Corolla GR Sport bakal muncul di Geneva

Toyota Corolla GR Sport bakal muncul di Geneva

Toyota bakal mendedahkan versi lebih sporty Corolla Hatchback generasi terbaharu di Geneva Motor Show 2019 yang akan berlangsung bulan hadapan. Model tersebut akan dikenali dengan nama Corolla GR Sport, dan jangan keliru, ini bukanlah hot-hatch Corolla GRMN yang khabar angin pembinaannya sedang bertiup kencang sekarang.

Menurut Toyota, model ini akan “disuntik semangat Toyota Gazoo Racing”, dan ia adalah model kedua GR Sport di Eropah selepas Yaris GR Sport didedahkan pada Paris Motor Show tahun lalu. Corolla GR Sport ini akan hadir dalam dua kemasan iaitu pertengahan dan tinggi. Ia bukan sahaja ditawarkan dalam bentuk badan hatchback, malah turut hadir dalam versi wagon Touring Sport.

Pada bahagian luaran, kereta ini menampilkan pelbagai ciri unik seperti gril hadapan baharu dengan kemasan krom gelap, skirt sisi, dan juga diffuser pada bampar belakang. Model ini turut hadir dengan lampu hadapan LED, lampu kabus, cermin belakang privasi serta warna badan ekslusif dua tona Dynamic Grey-hitam. Rupa model GR Sport ini dilengkapkan dengan pemadanan rim aloi 18-inci yang direka khas hanya untuknya.

Toyota Corolla GR Sport bakal muncul di Geneva

Pada bahagian kabin, Corolla GR Sport menerima tempat duduk sport dengan gabungan balutan fabrik-kulit (pembeli turut boleh memilih balutan kulit sepenuhnya). Upholsteri tersebut turut diserlahkan dengan jahitan benang merah di panel instrumen, roda stereng dan juga tombol gear.

Tiada sebarang peningkatan mekanikal diberikan untuk mode GR Sport ini, dan kedua-dua bentuk badan masih ditawarkan dalam dua pilihan janakuasa iaitu enjin petrol 1.8 liter NA berkuasa 122 PS/142 Nm, dan juga versi 2.0 liter petrol hibrid elektrik berkuasa 180 PS/190 Nm. Toyota Corolla GR Sport ini akan mula masuk ke pasaran bermula Januari 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required