Honda City 2020 – pelancaran di M’sia makin hampir?

Honda City 2020 – pelancaran di M’sia makin hampir?

Ramai yang menunggu ketibaan Honda City generasi kelima? Nampaknya penantian anda akan berakhir tidak lama lagi kerana Honda Malaysia sudah mula mengeluarkan teaser untuk model tersebut. Sedan segmen B terbaru ini muncul kali pertama di Thailand November tahun lepas dan baru-baru ini turut dilancar di India.

Buat masa ini, perincian spesifikasi model yang akan dibawa ke Malaysia masih lagi tidak diketahui dan begitu juga dengan tarikh pelancarannya. Apa yang disiarkan bersama gambar teaser itu cuma sepotong ayat yang membawa maksud “permainan tidak akan menjadi sama lagi”.

Melihat kepada pasaran lain yang sudah menerima City baru ini, Thailand contohnya mendapat model yang dikuasakan oleh enjin petrol tiga silinder turbo 1.0 liter, berkemampuan 122 PS dan 173 Nm tork. Jumlah ini bersamaan 2 PS dan 28 Nm tork lebih tinggi berbanding kuasa yang dihasilkan enjin empat silinder 1.5 liter NA SOHC i-VTEC pada model City generasi keempat sekarang. Kedua-duanya masih menggunakan transmisi CVT.

Di India pula keadaannya lain kerana mereka mendapat dua pilihan enjin. Satu adalah enjin petrol i-VTEC yang dipertingkat dengan DOHC (sebelum ini SOHC), berkuasa 121 PS dan 145 Nm, manakala satu lagi adalah enjin diesel turbo i-DTEC berkuasa 100 PS dan 200 Nm. Kedua-dua enjin ini berkapasiti 1.5 liter dan boleh didapati dengan transmisi manual enam kelajuan, tetapi transmisi CVT hanya disediakan untuk enjin petrol.

Pada aspek kelengkapan pula, model yang dijual di India mempunyai lebih banyak barang berbanding model Thailand kerana ia dilengkapi dengan LaneWatch. Sistem ini sudah ditawarkan di negara kita melalui model yang lebih besar seperti Civic dan Accord, di mana pada cermin sisi sebelah penumpang terdapat kamera yang boleh memaparkan pandangan bahagian itu di skrin tengah untuk membantu pemandu.

Kelengkapan lain pada model ini adalah termasuk skrin sesentuh lapan inci Display Audio yang boleh disambung dengan pelbagai media seperti Android Auto dan Apple CarPlay, dan mempunyai empat pembesar suara. Pasaran India juga mendapat satu lagi ciri tambahan iaitu kawalan jauh Alexa. Tiada fungsi Autonomous Emergency Braking pada City baru ini, dalam mana-mana pasaran pun.

GALERI: Honda City 2020 Turbo RS pasaran Thailand

GALERI: Honda City 2020 pasaran India

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required