Honda akan hasilkan semula skuter lipat Motocompo?

Honda akan hasilkan semula skuter lipat Motocompo?

Menurut laporan portal RideApart, Honda baru sahaja memfailkan tanda dagangan “Motocompacto” di Pejabat Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat pada 23 Julai lalu. Jenama automotif dari Jepun tersebut sebelum ini telah pun menghasilkan model kelahiran semula motosikal ikonik kompak mereka iaitu Honda Monkey, dan adakah Motocompacto ini adalah versi generasi baharu skuter lipat Honda Motocompo dari era 80’an dahulu?

Dalam fail pendaftaran tersebut, Motocompacto dikelaskan sebagai “kenderaan darat, iaitu, skuter elektrik”. Ini mengingatkan kami kepada satu skuter konsep dengan kuasa elektrik Honda Motor Compo yang didedahkan oleh Honda pada Tokyo Motor Show 2011. Seperti versi asal, skuter tersebut turut boleh dilipat untuk diletakkan dalam satu lagi model konsep iaitu kereta elektrik kompak Micro Commuter.

Model asal Honda Motocompo yang diperkenalkan pada tahun 1981 dahulu adalah skuter berkuasa petrol dengan enjin dua-lejang 49cc berkuasa 2.5 hp. Dengan saiz yang kompak dan boleh dilipat menjadi bentuk seakan segi empat, Motocompo ini juga sebenarnya adalah ciri opsyen untuk kereta kompak Honda City generasi pertama, dan ia boleh diletakkan dengan selesa pada ruang kargo kereta tersebut.

Satu lagi fakta menarik, Honda juga telah mendedahkan model produksi untuk hatchback elektrik kompak Honda e di Frankfurt Motor Show tahun lalu, yang direka comel seakan Honda Civic ‘telur’ generasi pertama – agak menarik juga kan sekiranya ia digandingkan dengan skuter lipat elektrik seperti City dahulu? Namun setakat ini, Honda e hanya dirancang untuk dijual di pasaran Eropah bermula tahun ini.

GALERI:Honda Motocompo 1981

GALERI:Model konsep Honda Motor Compo 2011

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required