Toyota Camry Black Edition dilancarkan di Jepun, raikan 40-tahun kemunculan Toyota Celica Camry

Toyota Camry Black Edition dilancarkan di Jepun, raikan 40-tahun kemunculan Toyota Celica Camry

Toyota Camry merupakan model yang menggantikan tempat Toyota Corona di pasaran Malaysia. Namun tahukah anda Camry ini sebenarnya berasal dari sebuah model yang dikenali sebagai Celica Camry pada tahun 1980? Ya, ia adalah sebuah model yang diasaskan dari model sport Celica generasi kedua (TA4x), tetapi hadir sebagai sebuah sedan kompak premium empat pintu, berkongsi platform dengan Toyota Carina.

Sempena meraikan 40 tahun nama Camry dalam pasaran, Toyota telah melancarkan model Camry Black Edition tetapi hanya khas untuk pasaran domestik Jepun (JDM). Model ini diasaskan dari varian tertinggi Camry WS untuk pasaran tersebut, dibezakan dengan perincian-perincian gelap dengan pilihan lima tema luaran.

Untuk pilihan monotona, Camry Black Edition ini ditawarkan dalam warna badan Black Pearl, Platinum White Pearl Mica dan Emotional Red II. Manakala untuk versi dua-tona, pelanggan ditawarkan pilihan warna badan putih atau merah bagi digandingkan dengan bumbung berwarna Attitude Black Mica.

Toyota Camry Black Edition dilancarkan di Jepun, raikan 40-tahun kemunculan Toyota Celica Camry

Model istimewa ini juga hadir standard dengan rim aloi 18-inci berwarna hitam, kemasan bahagian bawah gril hadapan, dan juga lampu hadapan serta belakang yang digelapkan. Untuk kabin pula, pelanggan boleh memilih sama ada mahukan balutan kulit merah atau hitam untuk bahagian seperti tempat duduk, papan pemuka, perehat tangan tengah, dan juga panel pintu. Kedua-dua tempat duduk hadapan hadir dengan fungsi pemanas sebagai ciri standard.

Tiada perubahan dari segi mekanikal diberikan dimana ia masih dipacu unit janakuasa sama seperti Camry WS. Oleh itu, ia masih menerima unit penjana hibrid elektrik dengan enjin petrol 2.5 liter bersama motor elektrik yang menghasilkan kuasa keseluruhan 178 PS dan tork maksima 221 Nm. Pembeli juga boleh memilih sama ada mahukan Camry Black Edition ini dalam versi pacuan roda hadapan atau pacuan semua roda.

Toyota Camry Black Edition dilancarkan di Jepun, raikan 40-tahun kemunculan Toyota Celica Camry

Untuk keselamatan pula, sistem yang diberikan adalah standard untuk semua varian dalam barisan model Camry JDM. Ia turut terdiri dari sistem bantuan pemanduan dengan fungsi seperti pemantau titik buta, brek kecemasan untuk lintasan trafik belakang dan juga sistem brek sokongan parkir.

Pada pasaran Jepun, Toyota Camry Black Edition ini dijual pada harga bermula 4.208 juta yen (RM166,827) untuk versi pacuan hadapan dan 4.406 juta yen (RM174,677) untuk model yang dilengkapi sistem pacuan semua roda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required