Hyundai akan guna nama Ioniq untuk cabang jenama baru kenderaan elektrik, tiga model sudah dirancang

Hyundai akan guna nama Ioniq untuk cabang jenama baru kenderaan elektrik, tiga model sudah dirancang

Anda mungkin tahu, sebelum ini Hyundai mempunyai model liftback yang dinamakan sebagai Ioniq dan ditawarkan kepada pasaran dalam versi hibrid, plug-in hybrid serta elektrik penuh. Kini, pengeluar dari Korea itu membuat pengumuman akan mengambil nama Ioniq tersebut, dan digunakan sebagai satu jenama baru khas untuk barisan kereta elektrik.

Ini bukanlah kali pertama Hyundai melakukan sesuatu seperti itu kerana sebelum ini mereka juga sudah mengambil nama Genesis dan digunakan sebagai satu jenama untuk cabang kenderaan mewah mereka. “Jenama Ioniq akan mengubah paradigma pengalaman pelanggan EV,” kata timbalan presiden eksekutif dan ketua pegawai pemasaran Hyundai Motor Company, Wonhong Cho.

Selain memberitahu berkenaan cabang jenama baru itu, Hyundai juga mendedahkan tiga model akan datang yang bakal dibina atas platform Electric Global Modular Platform (E-GMP). Platform khas untuk kenderaan elektrik ini dikata mampu “memberikan kemampuan pengecasan pantas dan jarak gerak yang jauh,” sambil menyediakan “ruang tamu pintar” di bahagian dalam.

Hyundai akan guna nama Ioniq untuk cabang jenama baru kenderaan elektrik, tiga model sudah dirancang

Mengikut perancangan, model pertama yang akan menggunakan jenama baru Ioniq ini adalah Ioniq 5, sebuah crossover yang akan diperkenalkan pada tahun 2021 dengan rekaan seperti 45 Concept. Ia kemudiannya akan diikuti oleh sedan Ioniq 6 pada tahun 2022 (berasaskan daripada Prophecy Concept) dan SUV Ioniq 7 pada tahun 2024.

Hyundai memberitahu, rekaan model Ioniq akan mempunyai tema sama iaitu “Nilai Abadi,” dengan turut diterapkan bersama rekaan inspirasi daripada model-model sebelum ini. Syarikat itu turut memberitahu nombor genap akan digunakan untuk model sedan manakala nombor ganjil untuk crossover dan SUV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required