Toyota Fortuner 2020 kini dijual di Australia – 2.8L diesel 204 PS, ciri standard Toyota Safety Sense

Toyota Fortuner 2020 kini dijual di Australia – 2.8L diesel 204 PS, ciri standard Toyota Safety Sense

Selain trak pikap Hilux 2020, Toyota Australia turut memperkenalkan model Fortuner 2020 untuk pasaran negara tersebut. Selepas diperkenalkan secara global di Thailand pada 27 Ogos lalu, SUV tujuh-tempat duduk dengan binaan asas Hilux ini dipertingkatkan dari segi prestasi dan beberapa ciri kelengkapannya, termasuk rekaan yang lebih segar.

Seperti yang dipertontonkan di Thailand, Fortuner menerima semakan rekaan untuk bahagian hadapan, dengan gril hadapan baharu, diapit dengan lampu hadapan bi-beam LED baharu yang turut bersepadu dengan lampu nyalaan siang LED bersepadu. Bampar hadapan juga direka semula dengan liang udara sisi bersama perumah lampu kabus lebih besar.

Juga dipadankan dengan lampu belakang LED tiga dimensi serta roda aloi 18-inci dengan rekaan jejari-terpisah baharu menyerlahkan gayanya. Ia adalah untuk varian yang lebih sporty yang dipanggil Legender di Thailand, tetapi tidak pula ditawarkan di pasaran Australia.

Di dalam, terdapat perubahan kecil yang dilakukan, ini termasuk kluster instrumen yang dipertingkatkan, dengan kemasan sutera, huruf baharu dan paparan pelbagai-inco pula kini menunjukkan sudut stereng dan juga status penapis zarah. Tempat duduk upholstery juga ditukar ke fabrik kelabu gelap, sementara Crusade pula sama ada dengan kulit tona hitam atau beige.

Toyota Fortuner 2020 kini dijual di Australia – 2.8L diesel 204 PS, ciri standard Toyota Safety Sense

Ciri-ciri standard untuk model ini termasuk sistem infotainmen dengan skrin sesentuh sembilan-inci yang lebih besar berbanding sebelum ini, dengan butang fizikal berbanding kawalan sentuhan-sensitif. Ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto serta sistem kawalan suara yang ditambah baik juga telah didatangkan secara standard.

Pasaran Australia hanya menerima satu saja pilihan enjin yang dipertingkatkan iaitu 2.8 liter IGD-FTV empat-silinder turbodiesel dengan hamburan kuasa 204 PS dan tork 500 Nm, lebih 27 PS dan 50 Nm berbanding sebelum ini. Peningkatan otuput tersebut adalah hasil padanan wated-cooled ball-bearing turbocharger yang lebih besar dan juga mekanisma variable nozzle vane baharu, bersama dengan ketegaran, penyejukan dan penjimatan enjin yang dipertingkatkan.

Bukan setakat enjin saja lebih berkuasa, Toyota juga mendakwa ia memberikan penjimatan bahan api yang efisien. Penggunaannya menurun sebanyak 11.6% iaitu 7.6 liter bagi setiap 100 km bagi kitaran kombinasi, dan 17.3% untuk kitaran urban dengan angka 9.1 liter per 100 km. Semua model turut dilengkapi kotak gear automatik enam-kelajuan dan kapasiti tundaan telah dipertingkatkan ke 3,100 kg, iaitu lebih 300 kg berbanding sebelum ini.

Toyota Fortuner 2020 kini dijual di Australia – 2.8L diesel 204 PS, ciri standard Toyota Safety Sense

Toyota Fortuner spesifikasi Thai

Bagi aspek keselamatan, Fortuner kini didatangkan dengan penderia parkir hadapan sebagai pelengkap penderia belakang. Diperkenalkan pada tahun lalu, sistem bantuan pemandu Toyota Safety Sense, termasuk brek kecemasan aendiri dengan pengesan pejalan kaki pada waktu malam dan pengesan penunggang basikal pada waktu siang, kawalan kelajuan aktif dan bantuan kekal lorong, juga dikekalkan sebagai ciri standard untuk pasaran Australia.

Ciri standard untuk model asas GX berharga AU$49,080 (RM147,400) termasuklah kotak penyejukan dalaman, roda stereng pelbagai-fungsi, papan pemuka sentuhan lembut, tempat duduk barisan kedua 60:40 yang boleh dibaring dan digelangsarka, larasan kolum stereng telescopic dan tempat duduk hadapan berkuasa dengan larasan enam-talaan untuk pemandu dan empat-larasan bagi penumpang.

Manakala bagi varian GXL dengan harga AU$54,350 (RM163,200), ia menerima lampu kabus LED, rel bumbung, kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, lapisan cermin tingkai privasi, radio digital DAB, kawalan suhu automatik dan kawalan menurun bukit. Untuk varian tertinggi Crusade pula, dengan harga AU$61,410 (RM192,200), ciri tambahan yang diterima termasuk larasan tempat duduk hadapan dengan lapan-talaan, cermin pandang belakang anti-silau, kemasan kayuan tiruan gelap, sistem bunyi JBL dengan 11-pembesar suara dan tailgate berkuasa.

GALERI: Toyota Fortuner facelift 2020 pasaran Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required