VIDEO: Honda City RS i-MMD hibrid bersenda dengan Toyota Vios, Camry, Perodua Bezza dan Nissan Almera

VIDEO: Honda City RS i-MMD hibrid bersenda dengan Toyota Vios, Camry, Perodua Bezza dan Nissan Almera

Hari ini Honda Malaysia sudah mula membuka tempahan bagi model City 2020 (generasi kelima) dan serentak dengan itu mereka juga menyiarkan satu video promosi awal melalui saluran media sosial. Biasanya dalam video seperti ini, fokus hanya akan diberi pada kereta baru tersebut, tapi nampaknya Honda Malaysia mengambil langkah berani untuk menampilkan juga pesaingnya tanpa sebarang penyamaran.

Dalam video ini anda dapat melihat banyak model seperti Perodua Bezza, Mazda CX-5 dan Nissan Almera, tapi yang paling banyak ‘diusik’ sebagai topik utama adalah Toyota Camry dan juga Vios. Semuanya untuk menyatakan kelebihan versi hibrid City RS i-MMD yang akan dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi.

Topik utamanya adalah berkenaan tork, di mana dalam video ini ia menunjukkan beberapa keadaan City RS i-MMD mempunyai tork yang lebih tinggi waktu menaiki tanjakan, memotong, kelajuan rendah serta mendaki bukit berbanding pesaingnya.

VIDEO: Honda City RS i-MMD hibrid bersenda dengan Toyota Vios, Camry, Perodua Bezza dan Nissan Almera

Turut dipaparkan adalah jumlah tork City versi hibrid ini, iaitu 253 Nm, adalah lebih tinggi berbanding beberapa pesaingnya iaitu 140Nm bagi model segmen B 1.5 NA (Vios), 152 Nm bagi model segmen B 1.0 turbo, 187 Nm bagi model segmen C 1.8 NA dan 235 Nm bagi model segmen D 2.5L NA (Camry).

Sistem i-MMD ini menggunakan dua motor elektrik, salah satu daripadanya digabungkan sekali dengan enjin 1.5 liter i-VTEC berkuasa 98 PS dan 127 Nm tork. Walaubagaimanapun, enjin itu pada kebanyakan masa hanya bertindak sebagai generator untuk mengecas bateri lithium ion atau memberi kuasa kepada motor elektrik kedua.

Jadi, pada kebanyakan masa, kereta ini akan bergerak menggunakan kuasa tujahan daripada motor elektrik, sekaligus menjadikan ia lebih pantas dan tork tinggi boleh dinikmati sebaik kereta bergerak. Jumlah kuasa keseluruhan City RS i-MMD adalah 89 kW (109 PS) dan 253 Nm tork.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required