BMW panggil semula 4,460 unit model plug-in hybrid berisiko untuk berlaku litar pintas – 11 model terlibat

BMW panggil semula 4,460 unit model plug-in hybrid berisiko untuk berlaku litar pintas – 11 model terlibat

BMW telah mengeluarkan notis panggilan semula untuk model-model hybrid mereka yang berpotensi untuk berlaku litar pintas dalam bateri bervoltan tinggi kereta-kereta berkenaan, lapor Auto Motor und Sport. Panggilan semula ini akan melibatkan 4,460 unit kenderaan dari seluruh dunia, di mana sekitar 1,000 daripadanya berada di Jerman. Penghantaran kepada pelanggan untuk model-model terlibat juga telah ditangguh terlebih dahulu.

Sebanyak 11 model plug-in hybrid terlibat dalam panggilan semula tersebut, terdiri dari BMW 3 Series G20, 3 Series Touring G21, 2 Series Active Tourer F45, 7 Series G11/G12, 5 Series G30, 5 Series Touring G31, model-model X (F48 X1, F39 X2, G01 X3, G05 X5) serta MINI Countryman – kesemuanya dilengkapi dengan unit bateri bervoltan tinggi diproduksi bermula 13 Mac hingga 6 Ogos tahun ini.

Menurut BMW, menerusi pemeriksaan yang dilakukan oleh unit dalaman mereka menemui sisa kimpalan pada tangki simpanan bateri bervoltan tinggi tersebut tidak dibersihkan sepenuhnya ketika proses produksi. “Dalam kes terpencil, bergantung pada bentuk, saiz dan posisi sisa kimpalan tersebut, pencemaran ketika proses caj awalan mungkin boleh menyebabkan kegagalan fungsi, seperti litar pintas dalam memori voltan tinggi,” jelas BMW.

Jenama automotif tersebut mengesahkan masalah ini kepada Auto Motor und Sport, dan turut menyatakan bahawa pemilik kenderaan terjejas kini sedang dihubungi secara peribadi. Dalam masa yang sama, pemilik-pemilik model yang terjejas berkenaan agar tidak mengecaj kereta mereka menggunakan wallbox atau di stesen pengecaj sehingga kereta tersebut di periksa.

BMW turut memberitahu bahawa tindakan teknikal akan dimulakan secepat mungkin dan ia akan melibatkan pemeriksaan pada simpanan voltan tinggi untuk kereta yang telah pun diserahkan pada pelanggan dengan rekod caj semula, dan jika perlu, langkah selanjutnya akan diambil.

Dalam masa yang sama, Pihak Berkuasa Pengangkutan Bermotor Jerman (KBA) turut telah diberitahu berkenaan perkara ini dan mereka sedang merancang untuk membuat panggilan semula secara rasmi.

Untuk pemilik model-model dinyatakan di atas yang berada di Malaysia, anda tidak perlu risau kerana BMW Malaysia telah memberitahu kami bahawa model-model plug-in hybrid di sini adalah versi pemasangan tempatan (CKD) dan tidak terlibat langsung dengan panggilan semula tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required