Hari ini kami telah menerima jemputan untuk satu majlis pelancaran oleh Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) yang akan diadakan pada pertengahan bulan hadapan. Setelah sekian lama industri terhenti seketika akibat pandemik Covid 19 dan tiada sebarang pelancaran model baru, ini mestinya adalah satu berita yang mengujakan.

Namun persoalannya, model apakah yang akan dilancar oleh HLYM ini? Kalau dilihat negara jiran, memang ada beberapa model yang masih belum tiba di Malaysia, tapi apabila melihat kesesuaiannya dengan pasaran negara kita, kami mengeluarkan jangkaan ia sama ada NMax baru, MT-15 ataupun MT-25.

Walaubagaimanapun, kami beranggapan MT-15 dan MT-25 adalah calon yang lebih berpotensi untuk dilancarkan waktu acara ini kerana ia sudah pernah dilihat diuji atas jalan di Malaysia, sementara NMax baru pula masih belum ada yang terjumpa dengannya di Malaysia atau tersebar atas talian.

Gambar spyshot model MT kecil ini sudah mula tersebar tahun lepas lagi, namun ia tidak dapat dipastikan sama ada MT-15 atau MT-25 kerana cuma menampakkan bahagian belakang – untuk kedua-dua model, bentuk bahagian itu hampir sama.

HLYM juga memang sudah diketahui biasa melakukan ujian terlebih dahulu bagi model baru, termasuk atas jalan raya awam untuk menyesuaikannya dengan pasaran kita. Selang tempoh masa yang diambil antara waktu ujian hinggalah pelancaran pula adalah sekitar enam bulan hingga satu tahun.

Yamaha MT-15 menggunakan enjin satu silinder 155 cc VVA bersama transmisi enam kelajuan, mampu menghasilkan kuasa 19 hp pada 10,000 rpm dan 14.7 Nm tork pada 8,500 rpm. MT-25 pula menggunakan enjin dua silinder selari DOHC dan transmisi enam kelajuan untuk menghasilkan kuasa 35.5 hp pada 12,000 rpm dan 14.7 Nm tork pada 8,500 rpm.

GALERI: Yamaha MT-15 pasaran Indonesia

GALERI: Yamaha MT-25 pasaran Indonesia