Hyundai Kona – tempahan dibuka, dianggar RM115,000

Selepas menyiarkan teaser, Hyundai Sime Darby Motors (HSDM) mengumumkan bahawa SUV segmen-B Hyundai Kona kini sudahpun boleh ditempah. Tanpa perincian berkenaan spesifikasi model untuk pasaran tempatan, HSDM cuma menyatakan Kona akan di jual pada harga bermula “RM115,000”.

Jika anda ingin menempah crossover kompak ini, anda hanya perlu membayar yuran pendaftaran sebanyak RM288. Untuk membuat tempahan, anda perlu mendaftar minat menerusi laman rasmi Hyundai Malaysia terlebih dahulu. Selepas data anda diperolehi, barulah pegawai dari Hyundai akan menghubungi anda dalam tempoh 48 jam hari bekerja berikutnya.

Setelah lengkap dua langkah ini, barulah anda membuat bayaran tempahan berkenaan di pengedar Hyundai bertauliah, dan mereka yang berjaya membuat tempahan ini akan sekali lagi dihubungi oleh Hyundai Malaysia bagi menerima jemputan eksklusif ke majlis pelancaran rasmi Hyundai Kona ke pasaran tempatan.

Hyundai turut menayang video teaser baharu untuk Kona, dan hampir pasti kita akan menerima model paling berkuasa dijana 1.6 liter turbo berkuasa 177 PS/265 Nm digandingkan dengan kotak gear tujuh-kelajuan klac berkembar automatik. Ini juga bermaksud, berbanding pesaing terdekatnya yang lain seperti Honda HR-V, Toyota C-HR dan Mazda CX-3, Kona adalah model paling berkuasa dan satu-satunya crossover segmen-B di Malaysia dengan enjin petrol turbo, sekurang-kurangnya sebelum Proton X50 dilancarkan.

Kona dihasilkan dengan dimensi 4,165 mm panjang, 1,800 mm lebar manakala jarak rodanya pula adalah 2,600 mm. Berbanding Honda HR-V, SUV Korea ini adalah 129 mm lebih pendek tetapi 28 mm lebih lebar dan 55 mm lebih rendah. Untuk jarak roda pula, Kona diukur 10 mm lebih pendek berbanding HR-V.

Harga yang dibayangkan oleh HSDM ini juga nampak begitu menarik. Ini kerana buat masa sekarang varian tertinggi Honda HR-V iaitu dari versi RS dijual pada harga RM118,582, Toyota C-HR berharga RM144,336, dan Mazda CX-3 pula berharga RM126,829. Semua harga yang dinyatakan ini adalah harga selepas potongan cukai jualan yang diumumkan kerajaan dan akan kekal sekurang-kurangnya sehingga hujung Disember ini.

Menurut satu lagi laporan tahun lalu, Hyundai Kona turut dirancang untuk ditawarkan dalam versi elektrik sepenuhnya di Malaysia, menerusi kaedah sewaan/pajakan rasmi, dengan sokongan penuh servis selepas jualan oleh pengeluar.

GALERI: Hyundai Kona 1.6 T-GDI di KLIMS 2018

GALERI: Hyundai Kona Electric di KLIMS 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required