SPYSHOT: Volkswagen ID.6 – EV tujuh tempat duduk

SPYSHOT: Volkswagen ID.6 – EV tujuh tempat duduk

Volkswagen telah menunjukkan beberapa model elektrik konsep yang menggunakan nama ID. sebelum ini dan satu daripadanya, iaitu ID.3 telah pun memasuki pasaran manakala ID.4 akan dilancar tidak lama lagi. Kini, satu lagi model ID. produksi telah ditemui diuji atas jalan raya. Model berbentuk SUV ini adalah kesinambungan daripada model konsep ID. Roomzz dan mungkin akan dipanggil sebagai ID.6 apabila memasuki pasaran nanti.

Sama seperti ID.4 dan Skoda Enyaq, model ini juga akan menggunakan platform MEB. Beberapa pakej penggerak boleh dijangka, dan ID.6 mungkin mengikuti ID.4 dengan dipacu oleh motor elektrik 204 PS/310 Nm yang terletak di gandar belakang. Dengan satu cas penuh, ID.4 dijangka boleh bergerak sehingga 500 km.

Penggerak lebih berkuasa adalah dua motor elektrik, yang menambah satu lagi motor 102 PS/140 Nm pada gandar hadapan untuk memberikan kuasa 306 PS. Pakej ini juga digunakan pada ID.4 dan berkemungkinan dimasukkan pada ID.6. Model Skoda Enyaq RS yang menggunakan penggerak sama mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 6.2 saat dan mencecah kelajuan maksimum 180 km/j.

SPYSHOT: Volkswagen ID.6 – EV tujuh tempat duduk

Dengan menggunakan platform MEB sama, ID.6 juga mempunyai kemungkinan dipasang dengan pengecas AC 7.2 kW dan DC 50 kW seperti Enyaq varian asas. Varian 60 yang terletak di tengah pula mendapat pengecas AC 11 kW dan DC 100 kW manakala varian paling tinggi 80 dan 80x menggunakan pengecas pantas DC 150 kW. Dari kosong, baterinya boleh dicas sehingga 80% dalam masa cuma 30 minit.

Sebelum ID.6, ID.4 akan diperkenalkan terlebih dahulu, iaitu dalam bulan ini juga, dan setakat ini cuma bahagian luar dan dalamnya sahaja yang telah didedahkan. Pelanggan pertama ID.4 dijangka menerima kenderaan mereka dalam tahun ini, sementara ID.6 pula akan diperkenalkan pada tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required