Proton bakal lancar 2 model baru yang dihasilkan oleh bakat tempatan dalam tempoh masa 3-5 tahun – Dr Li

Proton bakal lancar 2 model baru yang dihasilkan oleh bakat tempatan dalam tempoh masa 3-5 tahun – Dr Li

Proton bakal melancarkan dua model baharu yang dibangunkan sepenuhnya oleh bakat tempatan dalam tempoh tiga hingga lima tahun lagi, mengikut kenyataan yang didedahkan oleh CEO Dr Li Chunrong dalam temubualnya bersama Astro Awani semalam. Ini dapat mengurangkan persepsi segelintir masyarakat yang pengeluar kereta berkenaan hanya tertumpu untuk mengeluarkan model kenderaan yang dihasilkan oleh Geely semata-mata.

“Saya ingin memaklumkan kepada anda semua, kami sedang berbincang yang kami akan melancarkan model baharu yang bakal dibangunkan oleh Proton sendiri. Bukan setakat satu model, tetapi dua model sekaligus,” dedahnya apabila ditanya adakah Proton akan terus menghasilkan model “asal” selepas pengenalan SUV berasaskan binaan Geely (X70 dan akan datang X50).

Sebenarnya, perkara ini pernah dinyatakan secara kiasan oleh ketua pereka Proton, Azlan Othman, pada Julai lalu. Beliau menyebut Proton akan membangunkan platform baharu untuk model buatan tempatan yang akan datang. Kini, kita sudah tahu tentang dua model yang direncanakan itu, dan bakal dipasarkan dalam tempoh masa tiga hingga lima tahun akan datang.

Proton bakal lancar 2 model baru yang dihasilkan oleh bakat tempatan dalam tempoh masa 3-5 tahun – Dr Li

Namun yang menjadi tanda tanya, apakan model yang bakal diperkenalkan itu? Buat masa ini, tiada bayangan langsung. Tetapi mungkin juga Proton bakal menggantikan model terlarisnya, Saga, dalam tempoh masa tersebut. Model generasi ketiga (berdasarkan generasi kedua dari tahun 2008) yang pertama kali muncul pada tahun 2016 dan diberikan peningkatan baharu pada tahun lalu.

Model kedua pula kebarangkalian adalan Persona akan datang, yang menyusul selepas Saga. Dengan jualan yang begitu memberangsangkan, dan dijadualkan bakal muncul model yang diperkemaskinikan bersama adiknya, Iriz, di mana kedua-dua model berkenaan baru-baru ini dikesan sedang diuji di jalan raya.

Dan mungkin juga Proton akan mengembangkan asas pembuatan kereta sendiri untuk barisan kereta kompaknya, dengan menggunakan platform Geely Modular Architecture (BMA) dan Compact Modular Architecture (CMA) untuk produknya yang lebih besar dan lebih maju. Walau bagaimana pun, perkara ini masih menjadi teka-teki dan kena nantikan perkembangan selanjutnya daripada Proton sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required