Jualan kenderaan di M’sia bagi Ogos 2020 susut 8.2%

Jualan kenderaan di M’sia bagi Ogos 2020 susut 8.2%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan data jualan kenderaan bagi bulan Ogos 2020. Selepas kenaikan jualan berlaku pada Julai, namun nampak gayanya nasib tidak begitu menyebelahi bulan Ogos kerana ia direkodkan mengalami penyusutan angka. Di mana keseluruhan jumlah jualan pada bulan Ogos hanyalah sekitar 52,800 unit, iaitu kurang 4,752 unit atau 8.2% berbanding yang dicatatkan pada Julai yang mencecah 57,552 unit.

Walau bagaimana pun, jumlah tersebut lebih baik berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu, di mana Ogos 2019 mencatatkan sejumlah 51,148 unit, iaitu kurang 1,652 unit berbanding Ogos tahun ini. Bagi jumlah tahun-ke-tahun, setakat lapan bulan pertama tahun 2020 telah mencatatkan sejumlah 285,045 unit. Namun ternyata ia lebih rendah berbanding tahun lalu iaitu sebanyak 113,274 unit atau kurang 28.4%, bagi tempoh tersebut, sebanyak 389,319 unit dicatatkan dari Januari sehingga Ogos 2019.

MAA berkata, penyusutan jualan pada Ogos disebabkan peningkatan tempahan pada Julai susulan pengecualian cukai jualan yang diumumkan oleh kerajaan pada Jun lalu. Selain itu, ia juga disebabkan waktu bekerja yang lebih pendek disebabkan beberapa cuti umum.

Untuk bulan September, persatuan ini menjangkakan jumlah jualan akan kekal seperti mana pada Ogos – walau pun terdapat kempen promosi yang berterusan dan pelepasan SST sehingga 31 Disember, malah sentimen pengguna yang mengambil langkah berhati-hati disebabkan program moratorium bakal berakhir pada 30 September ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required