Toyota GR Yaris di Australia habis dalam seminggu

Toyota GR Yaris di Australia habis dalam seminggu

Semua 1,000 unit Toyota GR Yaris untuk pasaran Australia telah habis dijual dalam tempoh enam hari sahaja sejak tempahannya mula dibuka di sana. Menurut CarAdvice, Toyota Australia awalnya menjangka tempoh mereka mungkin memerlukan 18 bulan untuk menjual unit pertama model berkenaan.

Disebabkan sambutan yang sangat menggalakkan itu, laman tempahan awal untuk model terbabit terpaksa ditutup sementara, walaupun sebahagian pengedar masih menerima deposit. Antara sebab kenapa GR Yaris laku keras di sana adalah kerana harganya tawarannya ketika ini AUD$39,950 (RM118k), dengan penjimatan sebanyak AUD$14,000 (RM41k) berbanding harga cadangan penuhnya.

GR Yaris yang menerima jolokan sebagai kereta produksi dengan enjin tiga-silinder paling berkuasa di dunia ini diposisikan sebagai “kereta bandar”. Di Australia, harga jualan yang dicadangkan untuknya menghampiri pesaing lain seperti Volkswagen Golf R dan Subaru WRX STI.

GR Yaris menerima kerangka khas dan menampilkan enjin G16E-GTS 1.6 liter tiga-silinder yang menghasilkan sebanyak 272 PS dan 370 Nm tork. Ini angka-angka yang besar untuk enjin tiga-silinder, dengan nisbah kuasa kepada berat ialah 4.706 kg/PS.

Kotak gear manual enam-kelajuan adalah standard, dengan ada kemungkinan CVT turut diperkenalkan nanti. Kuasa disalurkan ke semua roda melui sistem GR_Four, yang menggunakan dua LSD Torsen. Untuk suspensi, bahagian depan menggunakan jenis MacPherson strut, sementara di belakang dari jenis double wishbone (Yaris standard menggunakan jenis torsion beam).

Menariknya, model ini turut dijangka akan tiba di Malaysia, selepas UMW Toyota Motor keluarkan teaser Julai lalu. Apa pun, yang pastinya kereta ini tak akan dijual murah, mungkin sekitar harga yang hampir sama dengan model seperti FK8 Honda Civic Type R (RM330k sebelum rebat SST). Ramai yang berminat?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required