UMW Toyota sudah mula siar teaser GR Yaris!

Minggu lepas UMW Toyota telah pun melancarkan GR Supra 2020 iaitu model kemaskini dengan kuasa 48 PS lebih tinggi dari sebelum ini, dimana ia baru sahaja didedahkan untuk pasaran Amerika Syarikat pada Februari lalu. Oleh kerana GR Garage Malaysia nampak begitu serius, kami syak UMW Toyota mungkin akan turut membawa satu lagi model GR sebenar ke Malaysia iaitu GR Yaris.

Nampaknya tekaan kami ini nampak akan menjadi nyata – UMW Toyota baru sahaja menyiarkan gambar hot-hatch berkenaan pada laman facebook mereka, seolah-olah mereka akan membawa model tersebut ke sini tidak lama lagi!

Pada yang tidak tahu, GR Yaris ini adalah model berprestasi sebenar yang diasaskan dari hatchback Toyota Yaris, tapi bukan Yaris pasaran ASEAN yang dijual di Malaysia buat masa sekarang, sebaliknya Yaris generasi baharu untuk pasaran Jepun dan Eropah, didedahkan buat pertama kali di Tokyo tahun lalu.

UMW Toyota sudah mula siar <em>teaser</em> GR Yaris!

GR Yaris ini pula telah muncul buat kali pertama ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon pada Januari tahun ini. Berbanding Yaris biasa yang datang dalam bentuk badan lima pintu, GR Yaris dihasilkan hanya dalam versi tiga pintu.

Ini adalah permintaan dari prinsipal pasukan rali dunia Toyota Gazoo Racing, Tommi Makinnen yang mahukan asas sebuah hatchback yang lebih aerodinamik dengan bumbung belakang lebih rendah, bagi menghasilkan jentera WRC sebenar yang lebih kompetitif untuk musim hadapan. Oleh itu, GR Yaris ini sebenarnya adalah model kelahiran semula Toyota Celica GT-Four, yang juga satu ketika dahulu dihasilkan sebagai model homolagasi sebenar untuk membolehkan Toyota bertanding dalam WRC.

Selain itu, kerangka GR Yaris ini juga dihasilkan lebih ringan dengan pemadanan komponen seperti bonet hadapan dan pintu but belakang aluminium, serta bumbung dari material diperbuat dari plastik diperkuat gentian-karbon (CFRP).

UMW Toyota sudah mula siar <em>teaser</em> GR Yaris!

Walaupun FIA tidak mensyaratkan enjin, sistem transmisi dan penghantaran produksi perlu digunakan untuk jentera WRC sebenar seperti pada era Group A, GR Yaris masih dibekalkan dengan unit janakuasa yang berbisa iaitu enjin G16E-GTS tiga-selinder 1.6 liter turbo, menghasilkan 272 PS dan tork maksima 370 Nm – setakat ini merupakan enjin 1.6 liter tiga-silinder produksi paling berkuasa dan paling ringan pernah dihasilkan di dunia.

Enjin tersebut digandingkan dengan hanya pilihan kotak gear enam-kelajuan manual, dan kuasa dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem pacuan semua roda GR-Four. Ini membolehkan jentera ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa kurang dari 5.5 saat, sebelum mencapai kelajuan maksima 230 km/j yang dihadkan secara elektronik.

Walaupun tidak mempunyai LSD tengah, GR Yaris dibekalkan dengan sistem Torque Vectoring, membolehkan agihan tork antara tayar hadapan dan belakang dapat diberikan menerusi tiga mod pemanduan berbeza; Normal dengan agihan tork 60 peratus roda hadapan dan 40 peratus roda belakang; Sport 30 peratus hadapan dan 70 peratus belakang; Track 50:50 yang bukan sahaja untuk kegunaan litar, malah untuk permukaan gravel dan salji.

UMW Toyota sudah mula siar <em>teaser</em> GR Yaris!

Untuk suspensi pula, bahagian hadapan masih lagi menggunakan konfigurasi sistem topang McPherson. Namun di belakang, sistem torsion beam pada Yaris standard telah dibuang, bagi digantikan dengan sistem double wishbone yang bukan sahaja lebih jitu, malah untuk menempatkan gandar bagi sistem pacuan semua roda.

Di Jepun, varian tertinggi GR Yaris RZ High Performance dijual pada harga sedikit lebih mahal dari Honda Civic Type R FK8 pada pasaran sama iaitu 4.56 juta yen atau sekitar RM180k. Jadi mungkin ini kita boleh jadikan kayu ukur berapa agaknya harga hot-hatch ini jika ia dilancarkan di Malaysia kelak.

GALERI: Toyota GR Yaris di Tokyo Auto Salon 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required