Proton X50: Perincian, pembaharuan, prestasi bagi enjin 1.5L turbo dan 7-DCT — 0-100 km/j dalam 7.9 saat

Proton X50: Perincian, pembaharuan, prestasi bagi enjin 1.5L turbo dan 7-DCT — 0-100 km/j dalam 7.9 saat

Dengan berlangsungnya sesi khas bersama media hari ini di Litar Sepang, maka makin banyaklah pengesahan dan maklumat baru yang bakal kita perolehi berkaitan SUV segmen B terbaru Proton X50 yang bakal dilancarkan tak lama lagi. Antara hal yang diberi perhatian dan pembaharuan oleh Proton ialah aspek pemanduan dan kendaliannya – ia menggunakan setup suspensi baru khusus untuk X50.

Dan, bukan itu sahaja. Lebih banyak maklumat tentang sistem janaan kuasanya juga didedahkan. Sebelum ini, kita sudah mengetahui bahawa enjin 1.5L T dan 1.5L TGDi yang digunakan pada X50 secara keseluruhannya telah menjalani ujian mencecah 1.9 juta kilometer. Lebih daripada 40 kali ujian telah dijalankan di seluruh dunia, dan ia dibangunkan dengan usahasama antara Geely dan Volvo, serta telah digunakan di dalam hampir 550,000 unit kenderaan di seluruh dunia ketika ini.

Seperti yang sudah diketahui sebelum ini juga, unit enjin tiga-silinder 1.5 T yang digunakan pada varian selain daripada Flagship bersesaran 1,477 cc, turbocas dengan suntikan minyak port (bukan suntikan terus) yang menghasilkan sebanyak 150 PS dan 226 Nm tork. Sementara itu, bagi varian Flagship menggunakan unit yang lebih berkuasa; 1.5L TGDi 1,477 cc, turbocas dengan suntikan terus, menghasilkan 177 PS dan 255 Nm tork – dengan pecutan 0-100 km/j bagi varian tertinggi ini dicapai dalam masa 7.9 saat.

Proton X50: Perincian, pembaharuan, prestasi bagi enjin 1.5L turbo dan 7-DCT — 0-100 km/j dalam 7.9 saat

Kedua-dua versi ini dipadankan dengan transmisi DCT 7-kelajuan. Menariknya, beberapa info terbaru mengenai kotak gear ini juga mula didedahkan. Proton mendakwa ia memberikan peralihan gear manual dan automatik yang terbaik – cepat, lancar dan cekap bagi setiap pertukaran gear. Menggunakan dua klac basah, kotak gear ini juga mempunyai kecekapan penukaran gear dan pemindahan kuasa maksimum sehingga 97%, dengan pendekatan shift-by-wire. Selain itu, terdapat tiga mod pemanduan disediakan: Normal, Eco dan Sport, serta satu lagi pilihan mod manual.

Menurut Proton, ada lebih daripada 10 bahagian dalam enjin ini diperbaharui untuk memberikan NVH atau kesenyapan yang lebih baik. Antara komponen yang dimaksudkan ialah pam minyak bertekanan tinggi yang senyap, kepala silinder yang lebih keras, blok lebih keras, DMF dengan CPA yang memperbaiki kebisingan ketika mematikan enjin, talam minyak yang lebih keras untuk mengurangkan radiasi bunyi, penyuntik dengan rekaan anti-gegeran, OAD dan Silent Generator yang mengurangkan bunyi terhasil, rekaan VVT dengan bulatan bukan-normal yang menghapuskan resonan sistem timing serta penambahbaikan pada tali sawat itu sendiri.

Proton X50: Perincian, pembaharuan, prestasi bagi enjin 1.5L turbo dan 7-DCT — 0-100 km/j dalam 7.9 saat

Ada beberapa penambahbaikan lain turut dilakukan. Misalnya bagi aspek pengurusan haba enjin. Ia menggunakan kepala silinder dengan manifold ekzos bersepadu, begitu juga dengan pam air ringan bersepadu, serta kepala silinder dengan dua lapis “water jacket”. Geseran juga dikurangkan, antaranya dengan menggunakan bearing yang dioptimumkan pada con-rod utama serta gelung omboh “tensional-force” dengan lapisan pelindung baru. Tidak lupa ialah aspek kecekapan pembakaran enjin berkenaan, yang menggunakan high tumble intake port dan sistem pembakaran lebih cekap.

Selain itu, bagi aspek penggunaan bahan api pula, X50 bagi varian Standard, Executive dan Premium dengan enjin Turbo MPI memberikan bacaa kadar penggunaan bahan api 6.5 liter untuk setiap 100 km (15.4 km/l), manakala model dengan enjin 1.5L TGDi pula mampu mencatatkan bacaan lebih rendah iaitu 6.4 liter setiap 100 km (15.6 km/l).

Proton X50 1.5 TGDi Flagship 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required