Nissan Magnite buat penampilan pertama di India – SUV kompak dengan enjin tiga silinder 1.0L turbo

Nissan Magnite buat penampilan pertama di India – SUV kompak dengan enjin tiga silinder 1.0L turbo

Nissan Magnite akhirnya didedah secara rasmi dan ia akan mula dijual di India awal tahun hadapan, diikuti pasaran lain kemudiannya. SUV kompak ini mulanya ditunjuk melalui model konsep awal tahun lalu dan diletakkan di bawah Kicks dalam barisan model Nissan.

Nama Magnite yang digunakan pada SUV ini diambil daripada perkataan “magnetic” dan “ignite“, dan menurut Nissan, ia direka di Jepun dengan “mengambil kira keperluan unik dan aspirasi pelanggan sekitar India.” Rekaan model produksi ini tidak lari jauh daripada model konsepnya.

Di hadapan terdapat gril yang besar serta lampu utama yang nipis sementara pada bampar terletak lampu DRL berbentuk L di bucu, diffuser kelabu serta lampu kabus berbentuk bulat. Di bahagian belakang, bentuk lampunya masih sama seperti model konsep tetapi grafik pencahayaannya diubah. Bampar pula lebih ringkas dan di atas bumbung terdapat spoiler.

Nissan Magnite buat penampilan pertama di India – SUV kompak dengan enjin tiga silinder 1.0L turbo

Melihat dari tepi, SUV ini mempunyai kemasan plastik hitam di keliling lengkuk rodanya, sementara bahagian bawah pintu pula mempunyai lekuk agresif serta rocker panel yang terletak 205 mm dari tanah. Berhampiran cermin sisi terdapat satu kemasan yang turut menempatkan tulisan Magnite.

Menurut Nissan, Magnite menawarkan ruang yang luas, posisi duduk yang tinggi serta jarak tempat duduk hadapan terbaik di dalam kelasnya (700 mm). Penumpang belakang juga dikatakan boleh menikmati “ruang kaki yang biasanya terdapat pada kenderaan satu kelas lebih tinggi” serta ruang barangan belakang 336 liter.

Papan pemuka menggunakan rekaan bertingkat dengan corong pendingin hawa berbentuk heksagon manakala di tengah pula terdapat skrin sesentuh lapan inci untuk sistem infotainmen yang boleh disambung dengan Android Auto serta Apple CarPlay. Butang pemula enjin terletak rendah di konsol tengah dan di bawahnya terdapat tempat simpanan barang serta soket USB.

Kelengkapan lain pada Magnite adalah seperti panel instrumen TFT tujuh inci, cruise control dan tempat duduk dibalut fabrik. Nissan juga menawarkan pakej Tech Pack yang menambah pengecas tanpa wayar, pembersih udara, sistem bunyi JBL, lampu suasana serta lampu di bawah cermin sisi yang menyala apabila pintu dibuka. Untuk keselamatan, Magnite pasaran India dilengkapi dengan dua beg udara, ABS, EBD, Vehicle Dynamic COntrol, Traction Control, Hill Start Assist dan kamera 360 darjah.

Di bawah hudnya terdapat enjin petrol tiga silinder turbo 1.0 liter HRA0 yang dipadankan bersama transmisi CVT X-Tronic. Jumlah kuasa yang mampu dihasilkan oleh enjin ini tidak diberitahu, tetapi jika melihat Almera Thailand yang menggunakan enjin sama, ia menyediakan 100 hp dan 152 Nm tork. Laporan juga menyatakan versi manual akan ditawarkan kemudian. Harga juga cuma akan dikeluarkan apabila ia dilancarkan secara rasmi tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required