Hyundai Kona dan Sonata 2020 dilancarkan untuk pasaran Malaysia secara maya pada 30 Oktober ini

Hyundai Kona dan Sonata 2020 dilancarkan untuk pasaran Malaysia secara maya pada 30 Oktober ini

Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) bakal melancarkan dua model baharunya, SUV kompak Kona dan sedan Sonata generasi kelapan pada 30 Oktober ini. Memandangkan negara masih bergelut dengan pandemik COVID-19, maka pelancaran tersebut hanya akan dibuat secara maya. Kedua-dua model tersebut telah pun mula dibuka untuk tempahan.

Model yang diimport sepenuhnya (CBU), Kona bakal bersaing dengan Honda HR-V dan Proton X50 yang kedua-duanya adalah pemasangan tempatan (CKD) dan model CBU Mazda CX-3 serta Toyota C-HR. Kona ditawarkan dengan tiga varian, bermula dengan model asas 2.0 Standard, diikuti dengan 2.0 Mid dan spesifikasi penuh 1.6 T-GDI High. Harganya bakal bermula RM115,000.

Model 2.0L didatangkan dengan enjin Nu MPI Atkinson naturally aspirated dengan 149 PS/179 Nm, dipadankan bersama kotak gear torque converter automatik enam-kelajuan. Manakala unit 1.6 liter T-GDI turbo petrol empat-silinder mampu memberikan 177 PS dan tork 265 Nm, dipadankan dengan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan.

Dengan unit turbo, Kona mampu dipecut dari 0-100 km/j hanya mengambil masa 7.7 saat dan kelajuan maksimum mencapai 210 km/j. Kedua-dua varian enjin Kona didatangkan dengan pacuan roda-hadapan tanpa ada pilihan untuk pacuan semua-roda.

Untuk ciri kelengkapannya, Kona dengan spesifikasi tertinggi, 1.6 T-GDI High, didatangkan dengan lampu utama LED projektor, lampu belakang LED, tempat duduk pemandu larasan kuasa lapan-hala, pendingin hawa automatik, paparan utama, unit utama skrin sesentuh tujuh-inci, enam-beg udara (semua varian) dan ciri keselamatan aktif Hyundai SmartSense yang merangkumi AEB, kawalan kelajuan adaptif, bantuan kekal lorong dan bantuan lampu tinggi.

Bagi Sonata pula, ia juga merupakan model CBU, dan bakal ditawarkan dengan harga bermula RM20xk. Ia bakal bersaing dengan model sedan segmen-D yang lain termasuk Toyota Camry CBU, Honda Accord CKD dan Mazda 6 CBU. Di bawah bonetnya, Sonata dijanakan oleh enjin baharu 2.5 liter Smartstream MPI empat-silinder petrol. Ia mampu memberikan kuasa hingga 180 hp pada 6,000 rpm dan tork 232 Nm pada 4,000 rpm, dengan pacuannya disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear automatik enam-kelajuan.

Ciri kelengkapan standard termasuklah kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, tempat duduk pemandu larasan kuasa dengan fungsi memori, kawalan suhu dwi-zon dengan corong udara di belakang, lampu dan bilah pengelap cermin auto, cermin pandang belakang auto-kelam, paparan instrumen 12.3-inci, sistem kamera 360-darjah, dan pengecas tanpa wayar Qi.

Untuk keselamatan, ia diberian enam beg udara, kawalan kestabilan dan Paparan Pandangan Titik Buta, yang beroperasi seperti pemantau titik buta biasa tetapi rakamannya akan dipancarkan menerusi video secara langsung ke kluster instrumen apabila indikator digunakan.

Dengan kedua-dua model SUV dan sedan ini bakal memeriahkan lagi pasaran tempatan, adakah ia mampu menerima sambutan yang menggalakkan seperti mana pesaingnya yang lain? Dengan rekaan yang lebih segar dan spesifikasi yang lebih baik berbanding model terdahulu, adakah ia mampu menjadi bonus untuknya menerima perhatian? Kongsikan pendapat anda bersama kami.

GALERI: Hyundai Kona 2.0 MPI Mid 2020

GALERI: Hyundai Sonata 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required