Mitsubishi Xpander mungkin MPV tujuh-tempat duduk dengan harga di bawah RM100k yang menampilkan rupa paling kacak dalam pasaran buat masa sekarang. Namun ada satu perkara yang mungkin menimbulkan persoalan, kenapa hanya dua-beg udara dibekalkan?

Menurut naib presiden senior Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) Hoffen Teh, dalam satu temu ramah bersama kami ketika sesi preview untuk pihak media minggu lalu, ini adalah kerana Xpander pada awalnya adalah sebuah model yang dihasilkan khas untuk pasaran Indonesia.

“Kami perlu mengaku bahawa model ini pada asalnya direka ditumpukan untuk pasaran Indonesia, dan kemudian diluaskan ke Thailand, Vietnam dan Filipina. Jika kejuruteraan kenderaan diambil kira, buat masa sekarang, mereka (negara-negara ASEAN lain) mewakili pasaran paling besar dan tidak ada satu pun pasaran yang mahukan lebih dari dua-beg udara,” katanya.

Hoffen menyatakan bahawa MMM sedar akan permintaan dan keperluan pasaran tempatan, apa yang dimahukan oleh rakyat Malaysia, namun mereka tidak dapat membuat apa-apa berkenaan beg-udara ini.

Model konsep Mitsubishi XM – akronim dari Crossover (X) dan MPV (M) – didedahkan buat pertama kali ketika berlangsungnya Gaikindo Indonesian International Auto Show (GIIAS) 2016. Ia kemudiannya muncul sebagai model produksi pada acara sama tahun berikutnya dah sah diberikan nama sebagai Mitsubishi Xpander.

Untuk model pasaran Malaysia, Xpander hadir terus dalam bentuk facelift terkini, diproduksi di Pekan, Pahang sebagai model CKD bagi memastikan ia boleh dijual pada harga kompetitif, dan akan dilancarkan secara rasmi bulan hadapan. MPV ini juga diberikan berberapa perubahan berbanding model pasaran ASEAN yang lain. Salah satunya adalah lampu kabus belakang yang perlu diletakkan bagi mematuhi peraturan tempatan.

Hoffen turut menyatakan bahawa gaya hidup dan jangkaan oleh pelanggan di Malaysia juga berbeza, dan sebab itu Xpander pasaran Malaysia diberikan bahagian dalaman dengan warna hitam bersama kemasan perak (yang mudah dijaga) berbanding model pasaran Indonesia yang diberikan kombinasi upholsteri beige dan kemasan kayu yang nampak lebih “mewah”.

MMM turut membekalkan Xpander pasaran Malaysia ini dengan tempat duduk balutan kulit quilted, skrin sesentuh 9.0-inci dengan sokongan Apple Carplay dan Android Auto, kamera pemantau sekeliling dan juga dashcam.

Dari segi mekanikal, model pasaran Malaysia ini masih dijana oleh enjin 1.5 liter MIVEC berkuasa 105 PS pada 6,000 rpm dan 141 Nm tork pada 4,000 rpm, dengan gandingan transmisi automatik empat-kelajuan, tanpa pilihan kotak gear manual. Untuk spesifikasi lebih lengkap, anda boleh baca artikel yang kami sediakan pada PAUTAN INI.



Mitsubishi Xpander 2020 di Malaysia