Ford Ranger T6 terima versi facelift 2021 di Thailand

Ford Ranger T6 terima versi <em>facelift</em> 2021 di Thailand

Ford Ranger T6 baru sahaja dikemaskini di pasaran Thailand hujung tahun lalu, dan pasaran Malaysia juga secara beransur-ansur menerima kemaskini berkenaan. Tapi tiba-tiba, Ranger sekali lagi diberikan tingkat taraf untuk versi facelift 2021 di Thai, dan kali ini menampilkan sedikit kelainan yang lebih ketara.

Model yang disegarkan untuk kali entah ke berapa sejak diperkenalkan pada 2011 ini menerima gril hadapan baharu yang seiras dengan Ranger FX4. Gril tersebut kini diberikan standard untuk varian-varian Ranger T6 2021 termasuk model XL, XL Street, XL+, XLT dan Wildtrak.

Varian XL+ Sport, XL Street, XLT dan Wildtrak menerima rim aloi dan juga penutup cermin sisi dalam kemasan hitam. Manakala hanya pada XL+ Sport, XLT dan Wildtrak turut ditambah dengan pembuka pintu hitam. Model Wildtrak pula kini hadir dengan bed belakang yang dilengkapi oleh penutup roller shutter dengan bantuan kuasa.

Varian XL Street yang tersenarai tadi macam tak pernah dengarkan? Ini sebenarnya adalah varian baharu yang diasaskan dari model king-cab dua-pintu, yang kemudiannya diberikan pelbagai elemen sporty. Ia termasuk grafik badan yang dihasilkan oleh pasukan rekaan di Australia, dan diinspirasikan dari Ford Thailand Racing (FTR).

Model XL Street ini ditawarkan dalam warna badan Lightning Blue, Aluminum Metallic, Arctic White dan Absolut Black. Selain dari grafik badan, ia juga diberikan kemasan-kemasan hitam pada bahagian luar serta gril model yang ditambah dengan serlahan berwarna merah.

Dari segi angka kuasa, tiada perubahan dilihat pada barisan enjin 2.2L turbodiesel dan juga enjin diesel 2.0L dengan dua pengecas turbo berkuasa 213 PS/500 Nm yang digandingkan bersama kotak gear automatik 10-kelajuan pada varian-varian Ranger 2021 ini.

“Dengan menggunakan data analitik, maklum balas pelanggan, dan juga pelbagai ujian, enjin 2.0L telah menerima perubahan dengan teknologi pengeluaran penting dan juga tingkat taraf material,” tulis Ford dalam kenyataan yang dikeluarkan, membayangkan ada perubahan kecil yang dibuat pada enjin tersebut.

Di Thailand, Ford menawarkan program “10-Year Driveline Care” untuk semua pembeli Ranger bagi semua varian sehingga hujung tahun ini. Program ini memanjangkan perlindungan waranti untuk komponen-komponen pada sistem enjin, transmisi serta gandar hadapan dan belakang. Bagi yang belum tahu, Ford memasang Ranger di Thailand bukan hanya untuk pasaran tempatan, malah ia turut menjadi hab pemasangan utama bagi pasaran rantau ini.

Ford Ranger XL Street dijual pada harga 669,000 baht (RM89,454) di Thailand. Manakala Ranger Wildtrak pula boleh dibeli pada harga bermula 979,000 (RM130,905) untuk variab 4×2 MT hingga 1,265,000 baht (RM169,147) untuk model 4×4 AT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required