Toyota Vios facelift 2021 – perincian didedahkan, harga anggaran RM76k-RM89k, kini sudah boleh ditempah

Toyota Vios <em>facelift</em> 2021 – perincian didedahkan, harga anggaran RM76k-RM89k, kini sudah boleh ditempah

Nampaknya Toyota tak ‘tengok saja’ persaingan antara dua sedan segmen-B iaitu Honda City 2020 dan juga Nissan Almera Turbo – selepas mendedahkan perincian hatchback Yaris facelift dua minggu lalu, kini tiba giliran kembar sedannya pula iaitu Toyota Vios facelift 2021.

Toyota Vios sedia ada sebenarnya baru sahaja dilancarkan di Malaysia pada Januari tahun lalu, manakala untuk facelift 2021 ini masih kekal dengan varian sedia ada iaitu Vios 1.5J, Vios 1.5E dan Vios 1.5G. Toyota turut mendedahkan harga jangkaan untuk model kemasikini ini iaitu bermula RM75,701 untuk 1.5J, RM85,674 untuk 1.5E dan RM89,232 untuk varian tertinggi 1.5G.

Angka-angka yang disebut ini adalah harga atas jalan tanpa insuran untuk Semenanjung Malaysia, dan ia lengkap dengan pengecualian cukai jualan 2020 sehingga 31 Disember nanti, serta perlindungan waranti komprehensif lima-tahun tanpa had perbatuan.

Toyota Vios <em>facelift</em> 2021 – perincian didedahkan, harga anggaran RM76k-RM89k, kini sudah boleh ditempah

Seperti Yaris, Vios juga menerima perubahan muka yang seiras. Tiada lagi bampar dengan kemasan bampar yang ‘sibuk’, digantikan dengan rekaan bampar, gril dan juga aerokit yang dirombak seakan rekaan Corolla dan Camry baharu. Vios ini juga turut diberikan lampu hadapan LED “triple bezel” baharu sama seperti Yaris.

Pecahan kelengkapan untuk setiap varian masih lagi belum diperincikan, namun UMWT mengesahkan bahawa untuk varian tertinggi Yaris menerima pelbagai perincian baharu antaranya skrin infotainmen 7.0-inci yang lengkap dengan sokongan Android Auto dan Apple Carplay, sistem pengecas telefon pintar tanpa wayar, dan juga sistem telematik kenderaan (VTS).

Perincian lain yang turut ditunjukkan termasuk sistem pendingin hawa automatik, panel meter Optitron dengan skrin MID berwarna, serta cermin pandangan belakang anti-silau elektrokromik.

Vios facelift ini juga bakal dilengkapi dengan sistem bantuan pemanduan Toyota Safety Sense yang terdiri dari sistem pra-perlanggaran (PCS) yang aktif dalam kelajuan bermula 15 km/j dan Amaran penukaran lorong (LDA) yang berfungsi dalam kelajuan 50 km/j ke atas.

Toyota Vios 2021 masih ditawarkan dalam lima warna, di mana dua daripadanya adalah warna baharu. Warna Dark Blue Metallic, Red Mica Metallic dan Silver Metallic adalah warna-warna yang sudah sedia ada pada model asal, manakala warna putih Super White II digantikan dengan Platinum White Pearl. Namun untuk warna merah Red Mica Metallic telah digugurkan bagi digantikan dengan satu lagi warna cerah iaitu Orange Metallic.

Versi yang dipertingkat ini dijangka akan terus menerima sistem mekanikal sedia ada dengan enjin 1.5L 2NR-FE empat-silinder sebaris, DOHC, 16-injap dengan Dual VVT-i berkuasa 107 PS pada 6,000 rpm dan tork maksima 140 Nm pada 4,200 rpm, digandingkan dengan transmisi CVT automatik.

Seperti Yaris, Vios ini juga merupakan model pemasangan tempatan (CKD) yang di kilang baharu UMWT yang terletak di Bukit Raja, Klang.

Model sedia ada sudah pun diberikan sistem keselamatan yang agak baik dalam kelas segmen-B dengan kelengkapan seperti kawalan bantuan mula mendaki (HAC), tinjauan titik buta dengan amaran lintasan trafik di belakang (RCTA), perakam video digital di depan dan belakang (DVR) serta kamera pandangan panaromik 360-darjah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required