Mazda 3 2021 di Jepun – padu dari Skyactiv-X, keselamatan dipertingkat, manual untuk Skyactiv-G 2.0

Mazda 3 2021 di Jepun – padu dari Skyactiv-X, keselamatan dipertingkat, manual untuk Skyactiv-G 2.0

Mula diperkenalkan di Jepun pada Mei lalu, Mazda 3 generasi ke-empat itu telah menerima beberapa perubahan kecil untuk pasaran domestik, memberikannya lebih kuasa dan dinamik pemanduan serta keselamatan aktif telah ditambah baik.

Bagi peningkatan penjana kuasa, ini termasuklah dengan enjin 2.0 liter Skyactiv-X petrol empat-silinder yang menggabungkan pencucuhan percikan dan pemampatan untuk memberikan penjimatan bahan api yang lebih baik dan mengurangkan emisi. Proses Spark Plug Controlled Combustion Ignition (SPCCI) telah memberikan tambahan 10 PS dan 16 Nm, sekaligus menjadikan keseluruhan output mencecah 190 PS pada 6,000 rpm dan tork 240 Nm pada 4,500 rpm.

Bagi supercharger yang menyalurkan campuran bahan bakar udara pada putaran yang lebih tinggi, juga bertindak balas dengan lebih cepat pada input pendikitan yang lebih padu untuk membuatkan enjin lebih bertenaga. Model yang dilengkapi dengan enjin tersebut kini dipanggil e-Skyactiv-X dan turut diberikan lencana khas pada bahagian fender hadapan dan tailgate.

Turut dipertingkatkan ialah 1.8 liter Skyactiv-D turbodiesel, kini dengan jalur tork yang lebih luas dan meningkatkan maklumbalas pendikitan. Ia juga bertambah 14 PS bagi kuasanya menjadikannya sebanyak 130 PS pada 4,000 rpm, walau pun angka tork sebenar pada 270 Nm dari 1,600 hingga 2,600 rpm. Penjana kuasa biasa 2.0 liter Skyactiv-G juga menerima pilihan kotak gear manual enam-kelajuan baharu, sebagai memberikan variasi selain mengekalkan transmisi automatik sedia ada.

Mazda 3 2021 di Jepun – padu dari Skyactiv-X, keselamatan dipertingkat, manual untuk Skyactiv-G 2.0

Lain-lain peningkatan termasuklah menala semula gegelung dan damper untuk pergerakan suspensi yang lebih lancar, mengurangkan getaran dan menambah baik pengendalian. Bagi aspek keselamatan, ciri pemanduan semi-sendiri Cruising & Traffic Support (CTS) Level 2 kini boleh berfungsi dalam kelajuan di lebuhraya, meningkat berbanding terhad 55 km/j sebelum ini. Kawalan kelajuan adaptif juga memberikan respon yang lebih lancar untuk memberikan pengendalian yang lebih menyenangkan.

Mazda 3 2021 ini turut memperkenalkan model edisi terhad baharu bagi meraikan kejayaanya. Di mana ia telah dianugerahkan “100th Anniversary Special Commemorative Car 2020 World Car Design of the Year (WCDOTY) Award Commemorative Model”.

Bagi model edisi terhad ini, ia menerima sedikit ciri yang berbeza. Ini termasuklah dengan diberikan warna Soul Red Crystal Metallic bukannya Snowflake White Pearl Mica, di samping turut diberikan hiasan peringatan khas untuk pemiliknya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required