Mitsubishi Eclipse Cross facelift 2020 dilancarkan di Jepun – petrol dan PHEV, harga bermula RM99k

Mitsubishi Eclipse Cross <em>facelift</em> 2020 dilancarkan di Jepun – petrol dan PHEV, harga bermula RM99k

Mitsubishi Eclipse Cross facelift 2020 kini sudah pun dilancarkan secara rasmi di Jepun. Selain dari rupa yang diperbaharui, Eclipse Cross juga kini ditawarkan dalam versi plug-in hybrid (PHEV) pada pasaran berkenaan, dengan sistem yang diambil dari Outlander PHEV.

Menurut Mitsubishi, sistem PHEV berkenaan terdiri dari gandingan enjin 4B12 2.4 liter MIVEC empat-silinder NA dan juga dua motor elektrik yang masing-masing diletakkan pada gandar hadapan dan belakang. Enjin petrol tersebut menghasilkan 128 PS dan tork maksima 199 Nm, manakala motor elektrik hadapan menjana 82 PS/137 Nm dan motor elektrik di belakang pula menghasilkan 95 PS/195 Nm.

Ini membolehkan Eclipse Cross PHEV tersebut bergerak dengan sistem pacuan semua roda, dan ia diatur dengan sistem Super-All Wheel Control (S-AWC) Mitsubishi bagi mengalirkan tork dengan tepat untuk setiap roda, bergantung pada permukaan jalan.

Motor berkenaan menerima kuasa daru bateri lithium ion 300 volt, 13,8-kWj yang diletakkan pada lantai SUV ini. Dalam mod hibrid, apabila ia bergerak dalam kelajuan rendah, ia boleh bergerak dengan sistem elektrik sepenuhnya dalam masa yang sama enjin petrol hanya bertugas untuk mengecaj semula bateri.

Mitsubishi Eclipse Cross <em>facelift</em> 2020 dilancarkan di Jepun – petrol dan PHEV, harga bermula RM99k

Manakala pada kelajuan lebih tinggi, enjin tersebut turut boleh terus menjana roda menerusi klac lock-up, dan agihan tork juga diselia dengan sistem S-AWC bersama Active Yaw Controller (AYC) bagi memberikan cengkaman roda lebih baik. Selain dari meggunakan enjin, bateri hibrid pada Eclipse Cross PHEV ini turut boleh dicaj semula menerusi sistem regenarative braking dan juga menggunakan palam caj terus kepada stesen pengecaj.

Ia menyokong sistem pengecaj AC Type 1 sehingga 3.7 kW, dan boleh di caj penuh dalam masa 4.5 jam menggunakan wallbox. Sistem caj pantas DC CHAdeMO sehingga 22 kW juga boleh digunakan yang membolehkan caj 0 hingga 80% dicapai hanya dalam masa 25 minit.

Untuk yang gemarkan aktiviti berkhemah, anda kini tidak perlu membawa ‘generator pasar malam’ bagi mendapatkan tenaga elektrik jika Eclipse Cross PHEV. Ini kerana SUV tersebut turut dibekalkan dengan soket AC 100-volt yang mampu meberikan kuasa sehingga 1,500 watt untuk kegunaan peralatan-peralatan elektrik dan elektronik anda.

Dalam video iklan yang disiarkan, Mitsubishi membuat demonstrasi di mana sistem berkenaan mampu menyinari kawasan hutan dengan lampu elektrik yang dibawa ketika perkhemahan. Untuk situasi seperti ini, ia turut dilengkapi dengan mod penjimatan bateri bagi membolehkan kuasanya bertahan untuk digunakan ketika sampai ke destinasi.

Mitsubishi Eclipse Cross <em>facelift</em> 2020 dilancarkan di Jepun – petrol dan PHEV, harga bermula RM99k

Sistem pengecas ini juga memberikan fungsi bekalan elektrik kenderaan-ke-rumah (V2H), membolehkan Eclipse Cross PHEV ini mengalirkan tenaga elektrik ke rumah pemiliknya sekiranya berlaku sebarang bencana alam yang menyebabkan bekalan tenaga elektrik terputus.

Untuk kedua-dua fungsi ini, bateri akan membekalkan kuasa sehingga tahap kuasa paling rendah, kemudian enjin petrol akan dihidupkan untuk mengecas semula bateri berkenaan.

Untuk model petrol biasa pula, Eclipse Cross facelift JDM ini terus dijana enjin 4B40 1.5 liter turbo berkuasa 150 PS pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 240 Nm bermula 2,000 hingga 3,500 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear CVT automatik INVEC-III, yang memberikan lapan kelajuan maya.

Pembeli boleh memilih model ini dalam versi pacuan roda hadapan atau pacuan semua roda. Model pacuan hadapan dan AWD kedua-dua hadir dengan sistem AYC yang berfungsi dengan sistem brek torque vectoring, manakala model pacuan semua roda dibekalkan sekali dengan sistem S-AWC.

Untuk penggunaan bahan api, model PHEV mampu untuk mencatatkan penggunaan bahan 16.4 km/l (6.1 l/100km) dalam ujian WLTC yang lebih ketat, manakala versi petrol sepenuhnya pula mencatatkan 13.4 km/l (7.5 l/100 km) untuk model pacuan roda hadapan, dan 12.4 km/l(8.1 l/100 km) bagi model AWD.

Dengan kelengkapan penjana dan mekanikal yang berbeza juga menyebabkan kesemua model menampilkan perbezaa berat yang berbeza. Model 1.5L 2WD ditimbang dengan berat antara 1,450 hingga 1,480 kg, model 1.5L pula antara 1,520 hingga 1,550 kg, manaka model PHEV adalah yang paling berat iaitu 1,900 hingga 1,920 kg.

Tangki bahan api juga diberikan dengan kapasiti berbeza di mana model PHEV hanya dibekalkan dalam 43 liter, model 1.5L AWD pula 60 liter, dan yang paling besar adalah 1.5L 2WD dengan tangki 63 liter.

Untuk rekaan, Eclipse Cross facelift ini menerima sentuhan yang menyeluruh pada bahagian luaran. Walaupun masih menerapkan rekaan Dynamic Shield Mitsubishi dengan elemen ‘X’ diberikan pada muka, model facelift ini sebenarnya telah diberikan perubahan wajah yang signifikant.

Mitsubishi Eclipse Cross <em>facelift</em> 2020 dilancarkan di Jepun – petrol dan PHEV, harga bermula RM99k

Lampu hadapan utama telah dialihkan pada bampar, manakala lampu tirus yang tajam pada bahagian atas yang selari dengan gril berkenaan sebenarnya adalah lampu nyalaan siang LED – sama seperti konsep rekaan pada Mitsubishi Xpander.

Gril yang diberikan juga dihasilkan berdasarkan model-model konsep terbaharu Mitsubishi seperti Engelberg Tourer dan e-Evolution. Kemasan skid plate pada bawah bampar juga diperkemaskan dengan rekaan tiga bahagian yang nampak lebih lasak dan menonjol.

Perubahan lebih besar dapat dilihat pada bahagian belakang. Tiada lagi lampu belakang yang merentangi sepenuhnya pintu tailgate SUV ini, dan ia digantikan dengan lampu berbentuk-L (juga seakan Xpander) tanpa cermin belakang yang terbahagi. Bahagian bawah bampar juga menerima kemasan skid plate yang direka semula sama seperti di hadapan.

Dalam kabin, rekaan keseluruhan papan pemuka masih lagi nampak sama, dan ia masih hadir dengan paparan head-up berwarna. Namun skrin infotainmen tujuh-inci sebelum ini digantikan dengan skrin berdiri sendiri lebih besar bersaiz lapan-inci, dan turut menampilkan dua butang fizikal.

Setiap satu versi penjana untuk pasaran Jepun ini akan ditawarkan dalam tiga varian kemasan berbeza. Antara kelengkapan tersebut termasuk lampu hadapan halogen dan LED, lampu belakang LED, lampu kabus, pilihan rim 16- dan 18-inci, paparan meter analog bersama skrin pelbagai info, pemilih mod pemanduan untuk varian dengam sistem S-AWC dan juga pendingin hawa automatik.

Mitsubishi Eclipse Cross <em>facelift</em> 2020 dilancarkan di Jepun – petrol dan PHEV, harga bermula RM99k

Selain itu, Eclipse Cross facelift ini juga ditawarkan dengan pilihan upholsteri fabrik, sued kombinasi, kulit buatan atau kulit sebenar, tempat duduk hadapan larasan berkuasa, lapan pembesar suara, paparan head-up dan juga pilihan bumbung panaromik.

Untuk keselamatan pula, kesemua varian dilengkapi tujuh-beg udara, Kawalan Kestabilan Aktif (ASC), traction control, bantuan mula mendaki, dan sistem brek ABS bersama EBD serta BA. Sistem bantuan pemanduan Mitsubishi e-Assist juga standard untuk semua, menampilkan ciri seperti brek kecemasan automatik, amaran keluar laluan dan lampu tinggi automatik.

Varian kemasan terpilih turut hadir dengan cruise control, pemantau titik buta, bantuan tukar lorong dan amaran lintasan trafik belakang.

Mitsubishi Eclipse Cross dijual di pasaran ini dengan harga bermula 2,531,100 yen (RM98,741) untuk model 1.5L 2WD dalam kemasan asas M, sehingga model paling mahal 4.477 juta yen (RM174,713) untuk model paling tinggi – harga ini tidak termasuk peralatan opsyen yang ditawarkan berasingan. Di Jepun, Mitsubishi menawarkan waranti selama lapan tahun/160,000 km dan jaminan kapasiti untuk bateri hibrid model PHEV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required