Geely Haoyue tampil dalam video “rasmi” pertama

SUV terbaru Geely, Haoyue (atau Okavango di Filipina) mengundang banyak tanda tanya. Sebuah crossover tujuh-tempat duduk yang dibangunkan lebih cenderung untuk citarasa Asia Tenggara berbanding China. Lebih menarik (atau aneh?) ialah video ini, yang diterbitkan oleh pengeluarnya sendiri, yang diberi jolokan sebagai sebuah “review” rasmi.

Hos Amerika yang mengendalikannya (memetik kata-katanya sendiri) telah memandu Haoyue, menekankan beberapa elemen rekaan, ruang barangan, tilam boleh kempis (memang ada, sebagai pilihan), sistem kamera 360-darjah dan bumbung panoramik yang luas. Dia turut memberikan pandangan tentang aspek pemanduan, menyatakan SUV ini memberikan kuasa yang besar dan pengalaman yang menyenangkan.

Memandangkan video ini diterbitkan oleh Geely sendiri, yang jangkakan sisi kritikan yang mendalam, walaupun hos tersebut ada menyebut tentang roda 18-inci yang baginya agak kecil, bahagian dalaman yang terasa murah dan penggunaan torsion beam berbanding suspensi independen di belakang.

Geely Haoyue tampil dalam video “rasmi” pertama

Hoayue merupakan SUV paling besar dalam barisan kenderaan Geely dan ditawarkan dalam versi lima atau tujuh-tempat duduk – yang kedua ini datang dengan larasan semua kerusi secara individual. Kuasa dibekalkan oleh enjin 1.8 liter turbocas empat-silinder yang sama pada Proton X70, yang menghasilkan 181 PS dan 300 Nm tork. Kuasa dihantar ke roda depan melalui transmisi klac-berkembar tujuh-kelajuan.

Di Filipina, Okavango yang ada di sana menggunakan enjin 1.5 liter turbo tiga-silinder dan ciri mild hibrid 48-volt seperti Azkarra (Boyue Pro), menghasilkan 190 PS. Harga pula bermula dari 1,208,000 pesos (RM102,000) hingga 1,328,000 pesos (RM112,100). Adakah Hoayue akan dipasarkan di sini sebagai model Proton kelak? Itu kena tunggu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Alson P on Dec 16, 2020 at 11:39 pm

    Jika X90/Hoayue dilancarkan serentak dengan new exora/jiaji Di Malaysia.. nescaya exora/jiaji Akan jadi model Yang gagal Dan X90/Hoayue Akan lebih berjaya walaupun harganya 10k-20k lebih Mahal..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required