Perodua catat jualan keseluruhan 220,154 unit pada 2020, 10,154 unit lebih banyak dari sasaran awal

Perodua catat jualan keseluruhan 220,154 unit pada 2020, 10,154 unit lebih banyak dari sasaran awal

Selain dari Proton, satu lagi jenama automotif nasional iaitu Perodua turut mencatatkan jualan yang cukup baik sepanjang tahun 2020 walaupun industri automotif secara keseluruhannya menguncup kerana pandemik Covid-19 tahun lalu.

Menurut Perodua, mereka berjaya menghantar sejumlah 220,154 unit kenderaan kepada pelanggan sepanjang tahun 2020. Ini bermakna Perodua bukan sahaja berjaya mengatasi sasaran awalnya yang ditetapkan pada 210,000 unit, malah angka berkenaan terlebih sebanyak 10,154 unit!

“Kami mengucapkan terima kasih kepada semua rakyat Malaysia kerana memilih Perodua dan kepada pihak kerajaan kerana melanjutkan tempoh pengecualian cukai jualan di bawah program PENJANA bagi mengekalkan momentum jualan industri automotif,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Zainal Abidin Ahmad.

Beliau menambah bahawa Perodua berjaya mengeluarkan 220,968 kenderaan pada 2020 walaupun pengeluaran dihentikan antara Mac dan Mei 2020 akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Perodua catat jualan keseluruhan 220,154 unit pada 2020, 10,154 unit lebih banyak dari sasaran awal

“Sungguhpun demikian, pengecualian cukai jualan yang diperkenalkan pada Jun 2020 berjaya menarik minat pembeli kenderaan. Permintaan ini dapat melangsungkan pengeluar kenderaan serta ekosistem automotif tempatan.

“Perodua juga mencapai detik satu juta Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) pada November 2020 – tepat dua tahun selepas mencapai detik setengah juta – lalu mengukuhkan kedudukan kami sebagai pengeluar EEV terbesar di Malaysia dari segi jumlah,” kata Dato’ Zainal.

Menurut bos besar Perodua itu lagi, pencapaian jualan yang lebih baik daripada dijangkakan, memberi kesan positif secara langsung kepada ekosistem automotif Malaysia dengan membantu para pembekal dan pengedar menghadapi cabaran pada 2020.

“Kami menjangkakan tahun yang lebih baik kerana terdapat petunjuk positif bahawa pandemik COVID-19 akan dapat diatasi dengan vaksin yang baru dikeluarkan. Kami akan mengumumkan sasaran 2021 kami pada masa yang terdekat,” ujar beliau.

Perodua catat jualan keseluruhan 220,154 unit pada 2020, 10,154 unit lebih banyak dari sasaran awal

Dato’ Zainal berkata bahawa buat masa ini, syarikatnya akan terus memenuhi tempahan yang sedia ada dan berusaha ke arah jumlah jualan yang lebih tinggi pada 2021.

“Kami mengucapkan Selamat Tahun Baru 2021 kepada semua rakyat Malaysia. Perodua akan terus menambah baik semua aspek operasi kami bagi memenuhi serta mengatasi semua keperluan dan kehendak mobiliti anda, termasuk menambah baik kecekapan bahan api melalui teknologi canggih yang akan kekal mampu milik,” kata Dato’ Zainal.

Walau bagaimanapun, kenyataan yang dikeluarkan kali ini tidak disertakan dengan perincian pecahan jualan setiap modelnya. Namun Dato’ Zainal ada menyatakan bahawa Perodua akan mengumumkan sasaran mereka untuk tahun 2021 dan juga kemaskini lain selepas ini.

Tahun ini Perodua dijangka akan melancarkan satu lagi model yang paling ditunggu iaitu SUV segmen-B diasaskan dari Daihatsu Rocky yang setakat ini hanya dikenali dengan nama kod D55L. Jadi boleh dijangka momentum jualan Perodua ini mungkin akan terus meningkat pada 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required