Proton catat jualan 109,719 unit pada 2020, 8.8% lebih tinggi berbanding 2019 walaupun dilanda pandemik

Proton catat jualan 109,719 unit pada 2020, 8.8% lebih tinggi berbanding 2019 walaupun dilanda pandemik

Walaupun 2020 adalah tahun yang sukar untuk semua sektor termasuk industri automotif, pengeluar automotif nasional, Proton mencatatkan prestasi jualan keseluruhan yang lebih baik berbanding tahun sebelumnya.

Sepanjang tahun lalu, Proton berjaya menjual sebanyak 109,716 unit kenderaan termasuk 13,306 unit yang dijual sepanjang September 2020, menyaksikan pertumbuhan sebanyak 8.8% berbanding jumlah jualan keseluruhan 2019 yang mencatatkan jualan sebanyak 100,821 unit.

Prestasi ini jelas satu kejutan memandangkan pandemik Covid-19 yang memaksa semua pengeluar termasuk Proton untuk menghentikan operasi pemasangan dan jualah selama dua-bulan ketika berlangsungnya arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Menurut Proton lagi, mereka adalah satu-satunya jenama automotif di Malaysia yang mencatatkan pertumbuhan jualan pada 2020.

Syarikat berkenaan turut menyatakan bahawa bahagian pasaran mereka dianggarkan meningkat sebanyak 4.4% kepada angka 21.1%. Manakala pasaran eksport jenama berkenaan turut meningkat sebanyak 49.8% bagi membolehkan Proton mengatasi trend industri automotif Malaysia yang dijangka menguncup sebanyak 13%.

Proton catat jualan 109,719 unit pada 2020, 8.8% lebih tinggi berbanding 2019 walaupun dilanda pandemik

Proton turut menjelaskan bahawa pertumbuhan ini disumbangkan oleh empat model asas yang dihasilkan secara tempatan iaitu Proton Persona, Iriz, Exora dan Saga (PIES), serta sambutan luar jangkaan SUV segmen-B Proton X50 walaupun pelancarannya terpaksa ditangguhkan kerana Covid-19.

Berdasarkan angka keseluruhan, Proton Persona menjadi sedan segmen-B paling laris di Malaysia dengan jualan sebanyak 23,917 unit. Begitu juga Proton X70 yang menjadi juara dalam kelasnya iaitu SUV Segmen-C paling laris di Malaysia dengan jualan sebanyak 21,944 unit. Proton Exora juga dinamakan sebagai MPV segmen-C paling laris dalam negara dengan jualan 5,849 unit.

Sedan paling mampu milik Proton iaitu Saga mencatatkan jualan sebanyak 46,527 unit, membolehkan ia menjadi sedan segmen-B nombor dua paling laris di Malaysia. Untuk Proton Iriz pula, ia menduduki tangga ketiga dalam kelas hatchback segmen-B dengan jualan sebanyak 7,636 unit.

Model paling hype Proton untuk tahun 2020 iaitu X50 yang dijual secara rasmi hanya sekitar dua bulan sepanjang tahun 2020 selepas dilancarkan pada 27 Oktober lalu, berjaya dihantar kepada 3,787 pelanggan membolehkan ia menduduki tangga ketiga dalam carta jualan keseluruhan SUV segmen-C di Malaysia.

Bahagian eksport Proton juga telah berjaya mencatatkan kejayaan pada 2020 walaupun terdapat banyak halangan bagi pergerakan barangan secara global. Disember lalu, Proton Saga pasangan tempatan (CKD) yang pertama di Kenya telah diperkenalkan dan diikuti pelancaran Proton X70 di Pakistan.

Pasaran Mesir dan Bangladesh turut menerima Proton Saga tahun lalu, manakala Proton X50 pula memasuki pasaran eksport pertamanya pada 19 Disember apabila ia dilancarkan di Brunei Darussalam, sekaligus menjadikannya model Proton keempat yang dilancarkan disana pada 2020.

“Kami bersyukur kerana berjaya mencatatkan prestasi yang tinggi pada 2020. Jikalau saya menggambarkannya sebagai suatu cabaran, ia adalah pernyataan yang meremehkan tetapi kami tetap gigih. Prestasi kami disokong oleh banyak faktor termasuk kepercayaan dari pelanggan, sokongan oleh kerajaan, komitmen dari vendor, ketahanan pihak penjual dan ketekunan kakitangan kami, kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required