Toyota Innova facelift 2021 – teaser didedah, tampil muka Venturer, pendaftaran minat dibuka di M’sia

Toyota Innova <em>facelift</em> 2021 – <em>teaser</em> didedah, tampil muka Venturer, pendaftaran minat dibuka di M’sia

Versi facelift terbaharu MPV Toyota Innova yang membuat kemunculan pertama kali di Indonesia Oktober tahun lalu, kini bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi- pengedarnya UMW Toyota Motor (UMWT) telahpun menyiarkan teaser model berkenaan secara rasmi, dan pendafataran minat juga telah dibuka secara atas talian.

Innova yang dikemaskini tersebut bukan sahaja menerima perubahan dari segi rupa, malah ia diberikan berberapa peningkatan pada kelengkapan. Berdasarkan model pasaran Indonesia, Innova menerima gril berbentuk trapezoid yang lebih kecil begi meggantikan gril heksagonal pada model sedia ada, dan ia dipadankan dengan lampu hadapan lebih tirus.

Bampar hadapan Innova facelift ini turut direka semula dengan pembaharuan pada perumah lampu kabus. Namun di belakang, perumah lampu berbentuk-L masih lagi sama dengan hanya hujung keliling kluster berkenaan digelapkan lagi untuk menyerlahkan rupanya.

Teaser yang didedahkan oleh UMWT ini juga menunjukkan kita akan menerima Innova yang digelar sebagai versi Venturer di Indonesia. Model tersebut diberikan kemasan lebih sporty pada bahagian bawah bampar hadapan, serta tambahan kemasan krom dan krom gelap, bersama rim lima-jejari.

Pada bahagian dalaman pula, Innova facelift ini masih menampilkan rekaan asas sama seperti model sedia ada. Namun ia tetap menerima berberapa peningkatan bergantung pada varian.

Di Indonesia, Innova facelift ini ditawarkan dalam dua jenis enjin iaitu versi petrol dengan unit 1TR-FE 2.0 liter empat silinder, dan juga versi turbodiesel 2GD-FTV 2.4 liter empat-silinder. Kedua-dua jenis enjin ini juga boleh dipilih sama ada menggunakan kotak gear lima-kelajuan manual atau enam-kelajuan automatik.

Untuk versi petrol, ia menjana 139 PS dan tork maksima 183 Nm. Manakala untuk enjin diesel, ia menjana 149 PS manakala talaan tork pula adalah berbeza berdasarkan transmisi – model manual menghasilkan 342 Nm, manakala versi automatik pula menjana 360 Nm.

Namun untuk di Malaysia, kita dijangka akan ditawarkan dengan unit penjana seperti model sedia ada iaitu hanya enjin petrol 1TR-FTE digandingkan dengan kotak gear automatik.

GALERI: Toyota Innova facelift pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required