LM Corsa tukar jentera lumba dari Lexus RC F GT3 kepada Toyota GR Supra GT300 untuk Super GT 2021

LM Corsa tukar jentera lumba dari Lexus RC F GT3 kepada Toyota GR Supra GT300 untuk Super GT 2021

Pasukan LM Corsa mengumumkan bahawa mereka akan beralih menggunakan jentera Toyota GR Supra GT300 untuk siri perlumbaan Super GT dalam kelas GT300 di Jepun bermula musim 2021, bagi menggantikan Lexus RC F GT3 yang telah digunakan sebelum ini.

Pertukaran jentera tersebut dibuat setelah Lexus mengumumkan mereka tidak lagi akan meneruskan sokongan teknikal terhadap jentera dengan spesifikasi GT3 berkenaan di Eropah, dan ia turut menjejaskan pasukan yang menggunakan jentera yang sama dalam kategori GT300 di Super GT Jepun, lapor Motorsport.com.

Malah pasukan LM Corsa juga dilihat bergelut dengan prestasi Lexus RC F GT3 berkenaan setelah hanya berjaya mengutip satu mata pada musim lalu, dengan menghabiskan perlumbaaan terakhir di Fuji Speedway di tangga ke sembilan.

LM Corsa tukar jentera lumba dari Lexus RC F GT3 kepada Toyota GR Supra GT300 untuk Super GT 2021

LM Corsa yang dimiliki oleh salah satu pengedar Toyota di Jepun iaitu Osaka Toyopet, bakal menggunakan Toyota GR Supra yang dibangunkan oleh satu lagi pasukan dibawah rangkaian sama iaitu Saitama Toyopet. Musim lalu, Saitama Toyopet yang berlumba dengan nama pasukan Green Brave Racing mencatatkan keputusan cemerlang dengan dua kemenangan dan mengumpul 82 mata, membolehkan mereka berada di tempat kedua kejuaraan secara keseluruhan.

Jentera GR Supra GT300 Saitama Toyotpet berkenaan juga agak unik dari pesaing-pesiangnya – ia bukan seperti jentera pasukan lain dengan spesifikasi GT3 dan dibeli menerusi program-program perlumbaan pelanggan, sebaliknya dihasilkan sendiri oleh firma berkenaan dari model produksi kemudian ditransformasikan kepada spesifikasi GT300 tulen, dijana enjin V8 5.0 liter 2UR-G.

Tiada perubahan lain diumumkan oleh LM Corsa, dan pasukan berkenaan akan terus diuruskan oleh pelumba lagenda GT Jepun, Akira Iida, bersama dua pemandu sedia ada Hiroki Yoshimoto dan Shunsuke Kohno. Penaja utama masih lagi kekal iaitu syarikat petroleum nasional Malaysia, Petronas, namun tajaan tayar akan bertukar dari Michelin kepada Dunlop.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required